NA24.no

Foto: Seth Perlman (AP)

Slik skal de presse kundene

Sist oppdatert:
Obama innfører tøffere krav til kredittkortselskapene. Slik skal de tjene penger i det nye miljøet.

Fra mandagen av må amerikanske kredittkortselskapene følge en lang liste nye regler. Det betyr at kredittkortselskapene må bli mer kreative.

NA24 - din næringslivsavis

Den såkalte The Credit Card Accountability Responsibility and Disclosure Act krever blant annet at bankene må si ifra 45 dager før de øker faste rentesatser, oppgi hvor lang tid det vil ta å betale ned lånet på og ikke kan kreve avgifter for å gå over kredittgrenser med mindre kunden har spesifikt bedt om denne typen tjeneste. Loven er presset gjennom av Obama-administrasjonen, og håpet er at den vil gjøre flere konsumenter bevisste på kostnadene kredittkortbruk medfører.

Risikerer milliardtap
Kredittkortselskapene livnærer seg nettopp av avgiftene som kunder med varierende grad av bevissthet til egen økonomi betaler, og mer gjennomsiktighet og restriksjoner i avgiftsstrukturen vil trolig gå hardt utover deres marginer.


Ifølge CNN Money venter kredittkortgiganten JP Morgan Chase å tape om lag 740 millioner dollar (4,44 milliarder kroner) på restriksjonene, mens Citigroup ser for seg at de vil miste et sted mellom 400 og 600 millioner dollar. For å bøte på dette vil kredittkortselskapene øke trykket i de områdene de fortsatt har friheter.

Ser mot uregulerte områder
En av avgiftene som ikke reguleres av den nye loven ikke regulerer er avgiften på transaksjoner i utenlandsk valuta. Ifølge the New York Times er denne avgiften vanligvis satt på hele 3 prosent av hvert kjøp gjennomført i utlandet, og denne typen avgift gir utstederselskapene et hundretall millioner kroner i inntekter hvert året. Selskapene forsvarer avgiften med høyere risiko for svindel i utlandet, men at denne risikoen skal være så enormt mye høyere i land som Canada og Norge virker noe søkt.

Denne typen avgift blir vanligvis heller ikke godt dokumentert for kortbrukeren, som må gjøre en omregning på egen hånd for å se hvor mye han har måttet bruke, og mange tror denne avgiften kan bli økt ytterligere nå som det er få andre steder selskapene kan tjene mer penger.

Kreative avgifter
Kredittkortselskapene finner også opp helt nye avgifter. En av de mer kreative så langt er den regionale storbanken Fifth Third, som har innført en egen avgift på 19 dollar for å ikke bruke kredittkortkontoen sin på et år. Citigroup har på sin side innført en avgift på 60 dollar, som kunden må betale med mindre han bruker kortet til å betale mindre enn 2400 dollar i året.

- Generelt sett har kortutstederne vært veldig gode på å finne måter å ta betalt for tjenestene sine, sier David Long, analytiker ved investeringsselskapet William Blair & Co., til CNN Money.

Vil skvise bonuskunder
Et annet område der kredittkortutstederne håper å tjene igjen noe av det tapte er blant bonuskunder. Kredittkortbransjen opererer med en jungel av fordelsprogrammer, og kredittkortene kobles til alt fra bensin til flybilletter. De mest omfattende fordelsprogrammene koster kunden tusenvis av kroner hvert år.

Mange selskap ser nå ut til å gå inn for å dra mer profitt ut av dette markedet, både i form av flere kunder, høyere avgifter og tilbud det blir stadig vanskeligere å vurdere. Ifølge NY Times hadde 9 av 10 kredittkort som ble lansert i året som gikk et fordelsprogram knyttet til dem.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere