RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: André Clark Utvik (NA24)

Slik starter du ikke blad

Sist oppdatert:
Magasinet Memo er lagt ned etter bare seks måneder. Et lærebokeksempel på hvordan man ikke starter en mediebedrift.

(NA24-KOMMENTAR): Torsdag kveld ble det kjent at Dagblad-konsernet legger ned Memo, bare seks måneder etter at magasinet ble lansert med stor ståhei og tung markedsføring. Utviklingen har angivelig vært mye dårligere enn eieren hadde trodd, og Memo skal ha tapt rundt 25 millioner siden starten.

De ansatte vil nå forsøke å finne en ny eier for magasinet.

For to uker siden gikk bladets kontroversielle redaktør Kristine Moody av etter internt bråk. Mange har ment mye om Memo, og det er lett å fokusere på Moodys lederstil, eller mene at bladets profil var feil. Begge deler kan sikkert ha bidratt til problemene.

Flause
I hovedsak er likevel Memo-nedleggelsen en gedigen flause for Avishuset Dagbladet som eier. Prosjektet kommer til bli stående som et lærebokeksempel på hvordan man ikke etablerer er mediebedrift.

Konsernet hadde utredet dette lenge, men likevel fullstendig feilvurdert hvor mye som skal til for å nå lønnsomhet med et ambisiøst nyhetsmagasin i et lite land som Norge. Samtidig hadde ikke konsernet ryggrad og mot nok til å stå løpet ut. For en mediebedrift er seks måneder ingenting. Det tar normalt årevis å få nye medier i økonomisk balanse.

Memo blødde penger, løssalgsdistribusjonen var for dårlig, opplaget økte ikke som man håpte, annonsesalget var lavere enn ventet, det skurret i organisasjonen, og det tok tid å få peilet inn den riktige redaksjonelle profilen.

Det oppsiktsvekkende er ikke at disse problemene dukket opp, men at de tilsynelatende kom overraskende på eieren, for dette er utfordringer som møter nesten alle nyetablerte blader og aviser.

Distribusjonen er dyr og komplisert og det tar lang tid å endre leservaner. Det tar også lang tid å bygge opp troverdighet og dokumentasjon som er nødvendig for å overbevise store annonsører og formidlingsbyrået. En helt ny organisasjon vil skurre i begynnelsen, og det redaksjonelle produktet sitter aldri helt som det skal den første tiden.

Krever eier med mot
Jeg har selv blant annet vært med på etableringen av Finansavisen tidlig på 1990-tallet. Avisen møtte omtrent de samme problemene som jeg ramset opp her.

Men Finansavisen hadde i Trygve Hegnar en eier som hadde vilje og evne til å holde ut og til å korrigere driften underveis, inntil avisen utviklet seg til en lønnsom nisjeavis.

Dagblad-konsernet har på sin side nok av utfordringer med papiravisen, og burde trolig aldri startet Memo. Neste gang avisen raljerer over kortsiktige eiere i mediebransjen, kan de jo bruke en forside av Memo som illustrasjonsbilde.

Are Slettaner tidligere leder for TV 2 Nettavisens økonomiseksjon og redaktør for iMarkedet.no. Han jobber nå for NA24 fra Houston, USA, og skriver blant annet kommentarartikler. Her kan du lese de siste dagenes kommentarer:

Kloke ord fra Stoltenberg
Selg Alt Sammen
Hurra for jobbkutt!
Sekstimersillusjonen
Dette bør oljefondet eie
Løp når du hører sauebjelle
Osama bin Fiasko
Kastrert av Valla
Fortjent innsidesmell
Europas viktigste politiker
Forskning eller politikk?
Riktig diagnose, tvilsom behandling
Stalin på jordet
Fremmedfrykt i næringslivet
Gjedrems gradestokk
Guru med grums i glasskula
Alt var bedre før
Kraftsosialister i forbrukerforkledning
Privatiser Posten
Det evige eksportmaset

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere