RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
AIRBNB har vokst til et gigantselskap innenfor reiseliv.
AIRBNB har vokst til et gigantselskap innenfor reiseliv. (airbnb.com)

Slik svarer Airbnb etter et dødsfall

Sist oppdatert:

NEW YORK (Nettavisen): «Svinghusken så innbydende ut. Bildene av den, på Airbnb, lokket familien min til en hytte i Texas. Svinghusken var selve essensen av fritid, sørstatsvennlighet og flukt der den hang fra et tre som løse bukser. Da faren min bestemte seg for å prøve den om morgenen på Thanksgiving, knakk treet den var bundet til i to og falt i hodet hans, og det tok umiddelbart knekken på det meste av hjerneaktiviteten hans».

Slik starter en artikkel som Zak Stone har skrevet om Airbnb for Matter. Faren hans døde mens familien leide en hytte gjennom Airbnb, et nettsamfunn som videreformidler overnattinger for opptil én million mennesker om dagen.

Tredoblet omsetning på to år

Airbnb er et selskap som profitterer stort på formidling av tjenester, akkurat som Uber gjør i transportindustrien. Airbnb knytter personer med overnattingsbehov sammen med personer med utleiemulighet og tar et gebyr for å bistå i denne sammenkoblingen.

Ifølge Wall Street Journal ligger selskapet an til å omsette for 7,7 milliarder kroner i 2015. Det er en tredobling på bare to år. Vi snakker om store penger.

Vi snakker også om stor ansvarsfraskrivelse.

Det er faktisk en sentral del i forretningsmodellen til selskap som Uber og Airbnb, det å fraskrive seg ansvar. Det står i avtalen du som leietager inngår hos Airbnb: De «har ingen kontroll over vertenes opptreden og frasier seg alt erstatningsansvar».

Grunnmuren bygges med den velkjente «vi bygger det først og fikser det etterpå»-filosofien, kjent fra Silicon Valley.

Etter at en kvinne i San Francisco i 2011 kom hjem og fant at leietagerne hadde både rasert og rundstjålet stedet, skjedde det ingenting før hun blogget om det. Da forandret Airbnb sine retningslinjer og økte skadeserstatningen fra 50.000 til 1 million dollar.

Selskapet er fremdeles så ungt at denne strategien ikke har slått ut på leietagersiden.

Kontaktet av etterforsker fra Airbnb

Zak Stone jobber til daglig som journalist. Han dokumenterte farens ulykke med bilder. Han tok også kontakt med selskapet for å få refundert utgiftene for hytteferien i Texas, men ble henvist fra kundeservice til en høyere opp i hierarkiet og deretter enig med vedkommende om å snakke sammen senere, når tragedien ikke var så tett på.

Tre dager etter at faren hans døde, ble han kontaktet av en representant fra Airbnb som overleverte selskapets kondolanser. «Hvis det er i orden, vil jeg gjerne ringe deg senere denne uka for å se om det er noe vi kan gjøre», skrev kvinnen.

Stone søkte opp navnet hennes og fant ut at hennes forrige jobb var som etterforsker ved politiet i Nord-California. Han ble skeptisk – var dette en kondolansetelefon eller en etterforskning?

«Sannsynligvis begge deler. Store bedrifter tar ofte kontakt med ofre tidlig, før de har snakket med advokater. Målet er å komme med et tilbud mens de vet at ofre som regel godtar lavere erstatning, og så følger en avtale hvor man signerer på at selskapet ikke kan klandres», skriver Zak Stone.

Men er det egentlig riktig å forvente at et selskap som Airbnb, som i teorien kun står for formidlingen av en tjeneste, skal være ansvarlig for ulykker?

Dette er det sentrale spørsmålet og stadig flere mener at svaret er et ubetinget «ja».

PENGEMASKIN: Airbnb omsetter for rundt 7,7 milliarder kroner i 2015.

I New York vurderer myndighetene å introdusere bøter på over 400.000 norske kroner til utleiere som bryter med lovverket (det er ulovlig å leie ut i mindre enn 30 dager med mindre man selv bor hjemme samtidig).

Airbnb er mer enn en kjærkommen – og, for noen, helt nødvendig – kilde til ekstra inntekt. Det er stor business. Ikke bare for selskapet selv, men også for mange av utleierne.

Sikkerhetstrussel

Førstestatsadvokat Eric Schneiderman i New York publiserte i 2014 en analyse av de siste fire årene, som viste at over en tredjedel av omsetningen generert av Airbnb i New York City - 1,5 milliarder kroner - gikk til utleiere som kontrollerte alt fra 3 til 272 utleieobjekter. Enkelte av dem tjente et tosifret antall millioner kroner årlig.

I New York vurderer myndighetene å introdusere bøter på over 400.000 norske kroner til utleiere som bryter med lovverket (det er ulovlig å leie ut i mindre enn 30 dager med mindre man selv bor hjemme samtidig).

Dette handler ikke bare om penger, selv om det ofte er myndigheters hovedmotivasjon.

Thomas Jensen, som er sjef for brannsikkerhet i brannvesenet (FDNY) i New York, forklarte i retten i 2012 at sikkerhet er et alvorligproblem når det gjelder denne bransjen.

- Besøkende som bor i midlertidige leieboliger har ikke kunnskap om bygningen og branntrappene og sliter mer med å evakuere bygninger raskt.

Sikkerhetskravene til hotell er langt strengere, med bærbare brannslukkingsapparater, automatiske sprinklere og lignende. Ifølge Jensen bidro strengere krav til å redusere dødstallene fra brannulykker med 80 prosent fra 1976 til 2013.

Sikkerheten er også hovedpoenget til Zak Stone, som i sin glimrende artikkel for Matter (anbefalt lesestoff!) forteller at hans far ikke er det eneste kjente dødsfallet i forbindelse med Airbnb. I 2013 døde en kanadisk kvinne i Taiwan etter karbonforgiftning som følge av lekkasje fra en varmtvannsbereder.

«Ingenting blir gjort for å sikre at vertene faktisk etterlever retningslinjene for sikkerhet (eller i det hele tatt leser dem), hvilket er et problem, spesielt for nye eiendommer på plattformen til Airbnb», skriver Stone.

Han håper at artikkelen kan bidra til å øke sikkerhetsfokuset. Verken Stone eller familien hans er ute etter erstatning fra Airbnb.

«Familien min kan snakke fritt om Airbnbs rolle i ulykken siden vi aldri gikk til juridiske skritt mot selskapet. Advokaten vår - min fars bestevenn siden college - fikk ut en erstatning fra vertens forsikringspolis som heldigvis for oss ikke avviste erstatning for kommersiell aktivitet», sier Stone.

«Men vi ser ut til å være unntaket for regelen. Det fleste forsikringspoliser gjelder ikke for kommersielt utleie».

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere