NA24.no

Illustrasjonfoto. I første halvdel av 2015 ble nordmenn svindlet for 115 millioner kroner. Store deler av svindelen skjedde på nett.
Illustrasjonfoto. I første halvdel av 2015 ble nordmenn svindlet for 115 millioner kroner. Store deler av svindelen skjedde på nett. Foto: Robert Schlesinger (NTB scanpix)

Slik unngår du å bli svindlet når du handler på nett

Sist oppdatert:
Kraftig økning av nettsvindel i fjor. Slik unngår du å bli lurt når du handler på nett.

Nordmenn ble i første halvår av 2016 svindlet for 115 millioner kroner. Nettsvindel sto for 75 millioner kroner av den totale summen. Dette er en dobling sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall fra Bits og Finans Norge. 

Mer enn halvparten av svindelen har altså foregått uten at kriminelle har fått tak i selve kortet, men stjålet kortinformasjon fra driftsmiljøer i utlandet som oppbevarer kortinformasjon. 

- Det vanligste med kortsvindel er at man gir fra seg kortinformasjon og sensitive koder ved nettkjøp slik at kortet blir misbrukt. Det er en jungel av nettbutikker der ute, og ikke alle er like redelig, derfor er det er fort gjort å kjøpe katta i sekken, sier Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, til Nettavisen. 

Han sier at mange nettbutikker kan se ekte ut, men selger falske varer. Han oppfordrer til å være på vakt og bruke sunn fornuft, i tillegg til å styre unna butikker som virker mistenkelig eller tilbud som er altfor gode til å være sanne. 

(Artikkelen fortsetter under) 

Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, mener at nordmenn må bli flinkere til å bruke kredittkort når de handler på nett for å unngå svindel. 

Disse forholdsreglene bør du ta: 

1. Aldri gjør et kjøp på nettet hvis du er i tvil.

2. Bruk anerkjente nettsteder (for eksempel HTTPS-sider) med sikre betalingsløsninger. Vær påpasselig med å ikke legge igjen kortinformasjon på tvilsomme nettsteder. Enkelte nettsteder er bygget opp kun for å svindle deg, mens andre har dårlig sikkerhet rundt betalingsløsninger. 

3. Bruk kredittkort til nettkjøp. Ifølge Korsberg Dalsbø skjer tre av fire nettkjøp med bankkortet, men det burde vært motsatt. - Mange glemmer fordelene med kredittkort, og dette gjelder i særlig grad ved netthandel. Når du bruker kredittkort får du utsatt betalingen. Du får også en faktura i ettertid der du kan sjekke om det du skal betale står i samsvar med varen som er levert. Det gjør at du har en ekstra sikkerhet ved for eksempel nettkjøp, der du kan klage på kjøpet.

4. Sett opp sms-varsling for kortet du bruker til netthandel, for eksempel kredittkortet ditt. Da vil du få en melding når kortet benyttes, og vil raskt finner ut hvis du blir svindlet. I tillegg har bankene i dag så gode mobilløsninger at det er lett å følge med hva som skjer på konto.

5. Vær alltid forsiktig med e-poster. Særlig henvendelser knyttet til penger. - Det er viktig å vite at e-post og andre digitale kanaler på nett enkelt kan forfalskes, og innholdet formuleres ofte på en måte som gjør at det virker legitimt. Bedrageriene kan skje på ulike måter, for eksempel ved at du får en e-post eller sms med en lenke til en nettside som ser ut som den er ekte, sier Korsberg Dalsbø. 

Les også: Telefonsvindel: Ikke ta telefonen når disse ringer

Svindlerne flytter seg etter kundene

- Når kundene flytter seg til digitale flater, så gjør også de kriminelle det, så at det er en økningen har nok også sammenheng med den massive økningen i netthandel. Vi har sett en jevn økning i kortbruk fra år til år, og Norge er i verdenstoppen når det kommer til bruk av kort, sier Korsberg Dalsbø. 

I fjor økte handelen på internett med omkring 12 prosent. Ifølge DNB er snitthandelen på 1000 kroner når vi handler på nett. Netthandel utgjør i tillegg 17 prosent av totalomsetningen for kredittkortbruken. 

- Det er med andre ord mange transaksjoner og penger i omløp. Det er også viktig å ha i bakhodet at kort er en trygg betalingsmåte, og målt opp mot antall transaksjoner har vi svært få svindelsaker, fortsetter kommunikasjonsrådgiveren. 

Les også: Svindler avslører alt: Slik blir nordmenn svindlet 

Se hvordan minibanksvindel foregår under: 

Gode muligheter for å få igjen pengene

Korsberg Dalsbø oppfordrer folk til å ta kontakt med bank eller kortutsteder så raskt som mulig for å få sperret kjøpet hvis du skulle mistenke at du blir svindlet. 

- Hvis det ikke lar seg gjøre å stoppe svindelen, kan man reklamere på kjøpet. Såfremt du ikke har utvist uaktsomhet har du gode muligheter for å få igjen pengene.

Han forteller at DNB har klart å begrense kortsvindel de siste årene etter at det ble innført et system for svindelovervåking. Systemet kjenner igjen brukermønsteret til kundene og overvåker transaksjoner i sanntid. Når mistenkelige autorisasjonsforespørsler skjer, kan disse avvises, og DNB kan ringe opp kunden for å sjekke om de virkelig står bak kjøpet. 

- Nordmenn har også blitt mer bevisste på sikkerhet, og blitt flinkere kortbrukere. Men det er viktig å alltid utvise en sunn skepsis og være klar over at det er mange kriminelle som prøver seg. 

Les også: Politiet advarer mot ny svindel - lommesurfing

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere