RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ADVARER: Gry Monica Hellevik i Falck Global Assistance (innfelt) sier at det er viktig at personer som blir syke i utlandet tar raskt kontakt med alarmsentralen for å unngå problemer med sykehus eller lege, slik Einar Jonassen opplevde.
ADVARER: Gry Monica Hellevik i Falck Global Assistance (innfelt) sier at det er viktig at personer som blir syke i utlandet tar raskt kontakt med alarmsentralen for å unngå problemer med sykehus eller lege, slik Einar Jonassen opplevde. Foto: privat/Cecilie Sønsteby

Slik unngår du feriemareritt

Einar Jonassen opplevde mareritt på cruise. Slik unngår du å havne i samme situasjon.

Falck Global Assistance advarer mot at noen sykehus og leger i utlandet overbehandler, og at personer får kommisjon for å sende syke turister til enkelte sykehus.

Nettavisen har tidligere skrevet om Einar Jonassen som opplevde sitt verste feriemareritt da han ble syk på cruise i Karibia. Da han ble syk, ble han sendt til et sykehus i Mexico der han opplevde at han absolutt ikke ble tatt vare på.

- Man har en forestilling om at man er trygg når man reiser på slike ferier, men man er bare trygg så lenge man er frisk. Blir du syk, er du en byrde som de fort vil bli kvitt, sier han.

Les: Luksuscruise ble feriemareritt

1. Velg riktig forsikring

- Husk å velge reiseforsikring ut i fra ditt behov. Det er forskjell på hva du trenger når du skal ta en helg i København og en rundtur i Sør-Amerika, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til Nettavisen.

Han viser til denne siden for gode reiseforsikringer.

2. Kontakt alarmsentral før du reiser

Kjøper du reiseforsikring, så får du også et nummer som du skal ringe hvis ulykken er ute. En god ide kan være å ringe dem før du reiser, for å høre hvilke sykehus som er bra på feriestedet du reiser til.

- Vi anbefaler å kontakte alarmsentralen eller forsikringsselskapet før avreise for å få informasjon om reisemålet, og råd om nærmeste anbefalte lege og sykehus, sier kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende Forsikring.

3. Når ulykken er ute - ring så fort som mulig

Einar Jonassen havnet på et sykehus i Mexico som han ikke opplevde som bra.

FALCK: Gry Monica Hellevik Falck Global Assistance

- Den medisinske standarden på sykehus i Mexico er meget varierende og historisk har vi sett tilfeller av overbehandling, eller forsøk på overbehandling, sier operasjonell teamleder Gry Monica Hellevik i Falck Global Assistance.

Falck Global Assistance hjelper blant andre kunder i Frende som trenger medisinsk støtte i utlandet.

- Det er ikke uvanlig at lokale hoteller, taxisjåfører eller andre har avtale om å sende pasienter til en lege eller et sykehus, og at de får en kommisjon for hver pasient de sender. Det er ikke sikkert det er de beste stedene man i slike tilfeller blir sendt til, sier Hellevik, og anbefaler syke å kontakte alarmsentralen så fort som mulig.

- I akutte tilfeller, der pasienten hentes i ambulanse, styrer man ikke på samme måte hvor man havner, og pasienten er prisgitt kvaliteten på sykehuset man fraktes til, sier hun.

Hellevik sier at kontakt tidlig i forløpet gjør at alarmsentralens leger kan sikre kvaliteten på behandlingen, og sørge for bytte av sykehus om nødvendig. Hun sier at de også opplever mindre overbehandling når dialog mellom sykehuset og deres norske medisinsk personell er opprettet.

Én av fire bruker reiseforsikringen

FRENDE FORSIKRING: Heidi Tofterå Slettemoen er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Kommunikasjonssjef Slettemoen i Frende Forsikring forteller at en av seks bruker reiseforsikringen sin, og at en av fire som bruke forsikringen i 2014, gjorde det fordi de ble syke.

- Det dyreste kravet Frende har dekket så langt i år, var på 1,5 millioner kroner, sier hun.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere