RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(HAV Eiendom AS)

Slik vil Bjørvika se ut

- Mange tror Bjørvika er fullt og ferdig planlagt. De tar grundig feil, sier Thor Arne Brun.

Oslo er i kraftig endring langs sjøsiden. Prosjektet har fått navnet Fjordbyen og det strekker seg utover Bjørvika, Tjuvholmen og Filipstad. Allerede kan man se noen resultater, men mye gjenstår.

- Utviklingen av Fjordbyen handler om å gjøre Oslo til en enda mer attraktiv by, åpne Oslo mot fjorden, gjøre Oslos flotteste tomter tilgjengelig for byens innbyggere, binde byen sammen fra sør til øst og øst til vest med en havnepromenade, utvide sentrum og gjenvinne sentrum som et område for flere boliger. Tettheten av arbeidsplasser i Barcode og nær Oslo S er tenkt som et miljøgrep ved å bygge opp om kollektivtrafikken, sier Bård Folke Fredriksen, byråd for byutvikling, til Nettavisen NA24.

Allerede i 2003 ble reguleringsplanen av Bjørvika vedtatt. Som et av Norges største byutviklingsprosjekter noensinne har det blitt rettet mye oppmerksomhet til utbyggingene. Omstridte diskusjoner har ført til resultater.

Nå skal planene for Bjørvika være relativt klare og området begynner å ta form.

Ny bydel
Bjørvika skal bli en helt ny bydel. Med et utbyggingsareal på 809.000 kvadratmeter skal 7000-8000 mennesker bo der og 15.000-20.000 mennesker jobbe der.

Bydelen skal ikke bare bli et industriområde med mye arbeidsplasser, men også et promenadestrøk der man ønsker å bli sett, ifølge planene. Åpne byrom, fortau langs kaia og solrike tomter er noe av det denne nye bydelen har å by på.

- Fullføringen av Fjordbyen er det største byplangrepet siden gjenoppbyggingen av hovedstaden etter storbrannen i 1624. At man ved siden av det nye biblioteket åpner for både studentboliger og et nytt næringsbygg, understreker at Fjordbyen blir en mangfoldig og levende bydel som huser både boliger, kulturbygg og kontorer. Det blir også boliger mellom operaen og det nye Munch-museet, sier byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen, til Nettavisen NA24.

- Kan være ferdig i 2020
Fredriksen forteller at det er mye som gjenstår før bydelen er ferdig. I tillegg til oppføringene av alle bygningene, må også all offentlig infrastruktur, tunneler, veier, parker, allmenninger, plasser, havnepromonadene med mer på plass. Barnehager og skoler skal også planlegges og bygges.

- I tillegg kommer hovedbiblioteket og nytt Munch-museum. Per april i år er det gitt rammetillatelse for 317.000 av totalt 809.000 kvadratmeter bruksareal, sier Fredriksen.

Det indikerer at det fortsatt er en del som mangler godkjennelse.

- I 2013 skal lokalveinettet i all hovedsak fullføres, slik at den videre utbyggingen kan fortsette. Byggingen av nytt hovedbibliotek kan begynne ved årsskifte 2013-2014. Når boliger og kontorer bygges avhenger av etterspørselen. Med dagens tempo, kan mye være ferdig ved utløpet av 2020, mens boligene på Grønlia står neppe klart før 2025, sier Fredriksen.

Når hele 809.000 kvadratmeter bruksareal skal bygges om er det klart at det fører med seg store kostnader. Vi snakker om flere milliarder kroner.

- Bjørvika vil nok koste flere titalls milliarder kroner. Ingen vil få vite det eksakte tallet, siden det bygges ut hele tiden. Men Tjuvholmen koster cirka åtte milliarder å bygge ut. Filipstad er tre ganger så stort og vil nok komme på tre ganger så mye, så rundt 25-30 milliarder. Bjørvika er igjen dobbelt så stort som Filipstad og vil kanskje koste rundt 70-80 milliarder. Dette er ikke sikre tall, sier Stein Kolstø, enhetsdirektør og sjefarkitekt for Fjordbyen-Bjørvika, til Nettavisen NA24.

Som Kolstø påpeker er ikke dette sikre tall men hva han kan tenke seg at utbyggingene vil koste til sammen, basert på hva Tjuvholmen koster.

Gigantisk næringsbygg
Under Havnekonferansen 2013, i regi av Estate Media, presenterte HAV Eiendom planene om et gigantisk næringsbygg som skal ta plass på Bjørvika.

Bygget er på hele 46.700 kvadratmeter og blir det desidert største i Bjørvika. Deloitte-bygget er til sammenligning på 17.000 kvadratmeter og Visma-bygget på 25.000 kvadratmeter.

Til nå har ikke HAV Eiendom aktivt sjekket interessen for tomten i markedet. Thor Arne Brun, redaktør i Estate Media, forteller at det er flere som har vist interesse for bygget allerede.

- Når det er snakk om så store bygg, så går det på ryktebørsen. De som er interessert har nok fått en presentasjon om bygget allerede. Det er veldig stor etterspørsel i dette området, der det er bra beliggenhet og leietakere er interessert i nye bygg, sier Brun til Nettavisen NA24.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Han forteller at bedriftene er villige til å betale mer for nye lokaler kontra gamle. Dette er for at de ansatte skal trives, og i kampen på de gode hodene, taper de gamle byggene.

- Det må være langsiktige investorer som kjøper et slikt bygg. De ser at her vil det flytte inn en stor og solid leietaker. Det har flyttet inn store investorselskaper i Bjørvika allerede. Du kjøper et bygg og sitter stille i 15-20 år, så kan du selge det videre med fortjeneste, sier Brun.

- Mange tror Bjørvika er fullt og ferdig planlagt. De tar grundig feil. Vi ser nå at utviklerne vrir ut store merverdier og presenterer nye prosjekter som tar den nye bydelen langt videre, sa Brun på Havnekonferansen.

Christian Joys, administrerende direktør i Hav Eiendom, understreker til Nettavisen at dette kun er skisser. Reguleringen skal ikke ha blitt godkjent enda.

Dette vil Munch-museet koste
Det har vært store diskusjoner om hvor det anerkjente Munch-museet skulle plasseres. Bystyregruppene til Høyre, Venstre, SV og KrF ble i mai enige om igjen å gå for det omstridte Lambda-bygget i Bjørvika.

- Dette har gått gjennom flere prosesser med en jury og dette er slik vi ønsker det, sier Christian Joys, administrerende direktør i Hav Eiendom, til Nettavisen NA24.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

- Byggekostnaden for Lambda er beregnet til 1,7 milliarder kroner, sa byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke (V), til Nettavisen da det ble bestemt plassering for bygget.

Han opplyser at beløpet inkluderer merverdiavgift, som kommunen vil få refundert. I tillegg kommer utgifter til:

  • Flytting og nødrehabilitering av dagens Munch-museum, i størrelsesorden 80 millioner kroner (usikkert beløp).
  • Infrastruktur i Bjørvika på 81 millioner kroner.
  • Tomt til 165 millioner kroner, nødrehabilitering av Stenersen-museet, plan- og designkonkurranse, detaljregulering, inventar/brukerutstyr, prisstigning, finanskostnader i byggetiden, samt administrasjonskostnader.

Men totalt hva Munch-museet vil koste, har kommunen ennå ikke oversikt over:

- Total kostnadsramme, som inkluderer alt dette, vil presenteres når forprosjektet er fullført, sier Bjercke til Nettavisen.

Bygget skal stå ferdig i 2018, er tenkt plassert på tomten som ligger utenfor Operaen, også kalt Paulsenkaia.

Med en høyde på 59 meter vil bygget bli godt synlig i bybildet. Det er det spanske arkitektkontoret Herreros Arquitectos som har tegnet bygget. I 2009 vant de plan- og designkonkurransen for Lambda-bygget.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Barcode er også en del av utbyggingene i Bjørvika. Dette er bygninger som bestå av opp mot 10.000 arbeidsplasser og 380 boliger. Byggene har blitt mye kritisert for høyde og utforming. Grunnen til kritikken er at byggene beskrives som en barriere mellom fjorden og byen bak.

Men til neste år skal alle byggene være ferdige. PWC var de første til å flytte inn i Barcode i 2006. Etter det har også KLP, Deloitte, Visma og DNB flyttet inn i Barcode.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere