NA24.no

Du finner registerreimen under panseret. Er den av gummi og ikke skiftet, må du påregne 10.000 i utgifter i din eiertid.
Du finner registerreimen under panseret. Er den av gummi og ikke skiftet, må du påregne 10.000 i utgifter i din eiertid. Foto: Foto: Wikipedia

- Enkel sjekk kan spare deg for 10.000

Har ikke den forrige eieren skiftet registerreimen, dropp bruktbilkjøpet eller krev et saftig prisavslag.

Bruktbilkjøp er sjelden risikofritt. Kostbare reparasjoner kan fordyre kjøpet betydelig i etterkant. Smarte Penger har fått NAF til å liste opp de aller dyreste feilene og ved hvilken kilometerstand de ofte inntreffer. Rådene er formildet av Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er mye penger å spare på å styre unna den vanligste kostnadsbombene. Kjøper du en bruktbil hvor registerreimen er skiftet kan du forvente å spare deg for om lag 10.000 kroner de nærmeste årene.

LES OGSå:Kilometerstanden som gir det beste bruktbilkjøpet.

Kort oppsummert er dette feilene, ifølge NAF.

  • Registerreim
  • Bremseskiver
  • Kløtsj
  • Turbo
  • Fjærer


Registerreim

Mange bruktbilkjøpere ville spart seg 10.000 kroner i ekstrakostnader om de sjekker statusen på registerreimen, i følge Jan Ivar Engebretseni NAF.

Registerreim må typisk skiftes omkring 100.000-150.000 kilometer bestemt av serviceintervallene. Utskiftning koster mellom 6.000 og 13.000 kroner, ifølge i NAF. Det er nemlig flere komponenter som inngår i reimens system og som bør skiftes samtidig.

Noen bilmerker har kjede i stedet for gummireim og da slipper du utskiftning. Dersom gummi-registerreimene ikke skiftes ut i henhold til intervall, kan det forårsake store skader på motoren.

Råd: Har bilen gummi-registerreim? Sjekk i bilens dokumenter hva som er service-intervallet for utskiftning av reimen og spør om den er skiftet (be om dokumentasjon).

Kløtsj

Ofte må kløtsjen skiftes ved omkring 150.000 kilometer, men den kan også holde hele bilens levetid, avhengig av bruk. En bil som kjøres mye i storbyen har betydelig flere stopp og start enn en bil som mest kjøres på landeveien. Bybilens kløtsj må antagelig skiftes en gang i løpet av bilens levetid.

Ved feil bruk kan kløtsjen være utslitt allerede ved 30.000 kilometer. Årsaken er gjerne eldre sjåfører med nedsatt hørsel som ikke lenger fanger opp turtallet og derfor ruser motoren ved start. Andre årsaken kan være at sjåføren har kjørt seg fast eller slept på tung last. 

Kostnaden er høy, omkring 20.000-25.000 kroner.

Råd: Kjøper du en bil som er kjørt mye i byen, må du være på vakt. Er selgeren gammel med dårlig hørsel, bør du også være påpasselig. Under prøvekjøringen bør du sjekke om bilen slurer. Øker turtallet i oppoverbakker uten at farten øker, er kløtsjen ødelagt.

Må du presse kløtsjpedalen langt inn før den tar, kan det være et tegn på slitt kløtsj. Det gjelder dersom bilen har hydraualisk kløtsj. Har kløtsjen en wire, kan det bare være den som behøver å strammes. Vær også ekstra på vakt for biler med firehjulsdrift.

Du kan også dra på håndbrekket og sette bilen i fjerde gir, gi litt gass og slipp clutchen ut. Stopper (kveler) ikke motoren seg med en gang, er det et tegn på at clutchen slurer og er dermed klar for utskifting.

Fjærer

Knekte fjærer gjelder mange bilen og skaden oppdages gjerne først i EU-kontrollen, omkring ved 100.000-150.000 kilometer, ifølge Edvardsen. Problemet gjelder alle biltyper. Utbedringen koster om lag 3.000 kroner pr hjul. 

Råd: Du kan selv sjekke det med hjelp av en lommelykt, sett lysstrålen på toppen av fjærene (retning over hjulene i hjulbuen) og se om det er et brudd i fjøra. Det er på toppen fjærene generelt ryker, etter en eller to vinninger.

Hvis det kun er på en side fjæra er røket så vil det være høydeforskjell på bilen og ved prøvekjøring kan dette høres ved å kjøre på dårlig og humpete vei eller ved å kjøre sakte på et egnet sted og sving hjulene til begge ytterkanter, fra side til side. Det kan da høres ut som en fjær som «springer» eller mekaniske kneppelyder.

Bremseskiver

Norsk vintermiljø med nedsaltede veier kan ødelegger bremseskivene selv på bruktbiler med lav kilometerstand. Normalt er bremseskivene utslitt omkring 100.000 kilometer, men saltet ruster dem ofte i stykker lenge før. Særlig gjelder dette bakhjulene.

Årsaken er at forhjulene tar av 60-70 prosent av bremsekraften. Bakbremsene blir derfor ikke like varme og fuktigheten fordamper derfor ikke like lett. Utskiftning av bremseskiver koster om lag 3.000-7.000 kroner pr aksling (hjulpar), ifølge NAF.

Bremseskivene er de blanke skivene du ser gjennom åpningen i felgen. Skivene kan se helt ok ut på yttersiden (den siden du ser ved å titte gjennom felgen), men den hyppigste feilen med rustne bremseskiver er på baksiden av bremseskivene. Det er her saltsørpe og annen forurensing får lov til å ligge rolig og jobbe slik at bremseskive, bremserør og overføringer ødelegges. Dvs at dette er områder som ikke blir spylt/gjort rent ved en bilvask

Råd:  Sjekk om det er rust på dem. Bruk gjerne en lykt (mobilen) om nødvendig. Men ofte kan rusten sitte på baksiden og det er vrient å se.

Turbo

Turboen kan ryke, og ofte er årsaken at bileieren har kjørt for lange oljeskiftintervaller. Skaden inntreffer omkring 150.000 kilometer. Kostnaden er høy -  20.000-25.000 kr. Dette gjelder stort sett dieselbiler, kun et fåtall bensinbiler har turbo.

Råd: Dette merkes med at motoren har dårlig trekkraft og at det kan være stor røykutvikling fra eksosanlegget pga at det blir oljelekkasje i turboen.

Klagerett på kjøp av privatpersoner

Kjøpsloven gir klagerettigheter ved handel mellom privatpersoner. Reklamasjonsretten gjelder i to år fra kjøpstidspunktet, men i praksis er det svært begrenset hav du kan påberope av feil og mangler etter to år (ved kjøp av forhandler gjelder reklamasjonsretten i 5 år fra kjøpstidspunktet, ikke fra da bilen var ny). Opplysningene selger gir er forpliktende. Det gjelder like fullt om selger ikke visste.

En bruktbil er tross alt brukt, så du kan ikke forvente en feilfri bil. Men kjøper du en bil som det viser seg har en vesentlig skjult mangler, har du rett til kompensasjon. Viser det seg for eksempel at forstillingen er ødelagt uten at det er opplyst, har du en god klagesak.

Du har en undersøkelsesplikt. Feil som du strengt tatt burde oppdaget på besiktigelsen eller under prøvekjøringen kan du ikke klage på. På samme måte står du som kjøper sterkt dersom selger har unnlatt å opplyse om feil som vedkommende strengt tatt burde vite, men som han har «glemt» å opplyse om.

Kompensasjonen for en feil eller mangel kan innebære at selger utbedrer feilen for egen regning. Eventuelt at selger betaler deg det oppretting koster.

Les også:

Kjøp av bruktbil - slik går du frem
Kilometerstanden som gir mest bil for pengene

Dette må du ikke si til en bilselger

Kalkulatorer:

Bilkostnadskalkulator brukt bil
Viser totalkostnad og alle kostnadskomponenter på bilbruken.

Kostnadsforskjellen mellom bilmodeller
Viser besparelse ved å gå én bilmodellklasse ned.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere