NA24.no


Gjør det klart for bilsegeren at du sjekker andre steder også.
Gjør det klart for bilsegeren at du sjekker andre steder også. Foto: Torger Jansen (Smarte Penger)

Aldri si dette til en bilselger

Sist oppdatert:
Din forhandlingsposisjon er avgjørende for hvilket pristilbud du får.

Det er viktig å skape seg en best mulig forhandlingsposisjon. Ikke gå i fella og gir bilselgeren er fordel i maktbalansen.

Anser han deg som i overkant interessert i akkurat den bilen eller akkurat ett bestemt merke, gir du fra deg litt av din forhandlingsmakt.

Les også: Lasse sparer nesten 100.000 kroner i året på å kjøre Tesla

Ikke gå i jubelfella

Vær aldri mer enn passe interessert, men heller ikke uinteressert. For all del ikke vis din store begeistring. Utbryter din ektefelle/kjæreste at dette er drømmebilen, har dere gitt bilselgeren unødvendig stor forhandlermakt. Da har dere gått i jubelfella.

Ikke skjul illojaliteten

Ikke hold tett om at du henter inn tilbud hos forhandlerens konkurrenter, men ikke si hos hvem. Dette er enkleste måten å presse forhandleren på defensiven. Da innser forhandleren at han må gi deg et godt tilbud om han skal være med i din vurdering nesten uten at du behøver å prute aktivt. Særlig gjelder dette for nybilkjøp.

Les også: Kjøp av bruktbil – sjekkliste

HER ER RÅDENE VED NYBILKJØP:

(Lenger ned i artikkelen finner du bruktbilrådene)

Jeg behøver bilen nå

Ikke si til bilselgeren at du behøver bilen snarlig. Timing er nemlig den viktigste faktoren når du skal gjøre et godt nybilkjøp. Med jevne mellomrom tilbyr forhandlerne kampanjetilbud hvor de inkluderer utstyr som normalt koster 20.000-30.000 kroner. Er det slik at du bare ha ny bil innen fire måneder, kan du gå glipp av rabatter på 25.000-30.000 kroner.

Smarte Pengers prisundersøkelse viser at rabattene sitter som løsest når modellen har mistet litt av nyhetens interesse. Første året modellen er ny, selger den «seg selv» og behøver ikke drahjelp av kampanjetilbud. Er modellen populær, kan dette også gjelder i modellens andre år.

Les også: Slik unngår du å bli lurt av bilselgeren

De påfølgende årene kan du derimot forvente kampanjetilbud med varighet i noen måneder. Siste året før modellen skiftes ut med ny, er rabattene størst. Typisk kan slik tilbud inneholde flere av følgende elementer: xenonlys, vinterdekk, metallic lakk, navigasjon og aluminiumsfelger.

Hva er bilen min verdt?

Selv om fabrikken eller importøren som betaler for utstyrspakken, er gjerne forhandleren mer gjerrig med ytterligere rabatter i en slik periode. Da er det særlig din innbyttebil som prisforhandlingene dreier seg om og ikke nybilen du skal kjøpe. Husk å være åpen om at du ber om tilbud på innbyttepriser hos konkurrerende forhandlere. Da vet forhandleren at han må gi en god pris for å være aktuell. Men ikke avslør hos hvem.

Alt du behøver er bilens registreringsnummer, så beregner du reell bruktbilpris med Smarte Pengers bruktbilpris-kalkulator.

Innbytteprisen spriker mye mellom forhandlerne. Regn med 15.000-20.000 i forskjell! Sjekk derfor prisen hos minst tre forhandlere, dvs hos de forhandlerne som selger modellen du har bestemt deg for å kjøpe. Her er det mye å spare!

Les også: Lønner det seg å privatlease eller kjøpe bil?

Bare må ha Volkswagen

Er du av typen som «venter med å bytte bilen til den nye Passaten kommer», vil du neppe gjøre bilkupp. Er du åpen for andre merker enn din favoritt, er muligheten mye større for å gjøre et godt kjøp av to årsaker.

1) Det er faktisk store prisforskjeller mellom ganske like modeller innenfor samme segment. Noen modeller er bedre priset. Årsaken kan være at fabrikken har ligget i forkant med utvikling av motor, en motor med lave utslipp som gir lave bilavgifter og gjerne en lettere motor som også gir lavere vektavgifter.

Les også: Slik kan du få nybil på billigsalg

2) Sjekker du flere merker er sjansen bedre for at minst en av forhandleren har kampanjetilbud med utstyrspakker til en verdi av 20.000-30.000 kroner inkludert i prisen.

Fortsatt et visst prutningsmonn

Såkalte ferdigprutede nettopriser ble innført i bilbransjen flere år tilbake. Likevel er det mulig å presse prisen litt ned. Du kan påregne 3-4 prosent prutningsmonn. Men det er ikke i prosent av kjøpsprisen, men i prosent av bilens pris renset for alle avgifter. Bilavgiftene utgjør normalt drøyt halvparten av bilens pris. Dermed kan du påregne om lag 2 prosent prutningsmonn av på-ruta-prisen. Men er det kampanjetilbud på bilen, er det ikke sikkert forhandleren er innstilt på å gi ytterligere rabatt.

Les også: Dette koster bilen deg

HER ER RÅDENE VED BRUKTBILKJØP:

Den bilen ser jo veldig pen ut

Du bør ikke vektlegge utseende. Det er det indre som teller når du kjøper bruktbil. Selv bruktbiler med høy kilometerstand gjøres lekre med dashbordpolish og annen profesjonell rengjøring. Høy kilometerstand bør skremme. Vektlegg lav kilometerstand fremfor årsmodell.

Dette bør gi prisavslag

Ikke la deg begeistre for mye. Selv om du egentlig har bestemt deg for bilen, så ikke si det. Du bør rynke på nesen og argumentere for prisavslag for følgende egenskaper:

Dekk
Sjekk om dekkene er slitt, og sjekk årstallet. Er de gamle må de snart byttes. Krev rabatt!

Les også: Feil farge kan koste deg flere titusener

Stereoanlegg uten USB
Har stereoanlegget hverken bluetooth eller USB inngang, må du bakse med CD-plater. Det vet bilforhandler er en stor praktisk ulempe når "alle" i dag har digitalisert musikken på smarttelefon, etc. Krev rabatt.

Feil farge
Det hjelper ikke at bilselger argumenterer for at den hudfargede Poloen egentlig er fin. Markedet vil ikke ha slik og prisen skal derfor være tilsvarende lav. Dessuten har forhandler gjort fratrekk på feil farge da han tok inn bilen. Sterke farger på biler i folkesegmentet (Golf og oppover), krever fratrekk. Gul, grønn og burgunder-rød gir fratrekk. Blå, sort, grå og hvit og skarp rødfarge i metallic gir ikke fargefratrekk i dag. Det er større aksept for sterke farger for småbiler.

Les også: En setning kostet ham 3,6 milliarder kroner

Registerreim
Det er dyrt å skifte registerreimen, i alle fall på noen modeller. Og det kan bli enda dyrere dersom reimen ryker under kjøring. Ventilene kan da slå ned i stempelet slik at ventilene blir ødelagt. Derfor skal registerreima byttes etter intervall. Sjekk når neste bytte er. Det bør forhandleren vite. Hvis ikke kontakt en merkeforhandler. Er det kort tid til bytte, krev rabatt!. De fleste biler har registerreim, men noen har en annen og bedre løsning.

Småskader
Småbulker og riper bør du bruke som argument, selv om du selv egentlig ikke bryr deg så veldig.

SUV uten 4WD
Fortsatt er det slik at SUV uten 4WD faller betydelig mer i pris enn SUV med 4WD. Behøver du kun tohjulsdrift, kan du derfor gjøre gode kupp i bruktmarkedet.

Les også: Dette kan du få i kjøregodtgjørelse

Sedan
Sedan har en nedadgående salgstrend. Modellen er i ferd med å bli bestefar-preget. Slik biler er vanskeligere å selge. Prut!

Ribbet høne
En bil ribbet for utstyr er vanskelig å selge og gir et godt grunnlag for saftig pruting. Manglende xenonlys er også upopulært og presser ned prisen. Det samme gjelder en BMW uten sportspakke.

Manglende servicehefte
Er det huller i serviceheftet, bør du argumentere for prisavslag. Det er nok en lite fordel om servicen er utført på merkeverksted. Da er det enklere å sjekke kilometerhistorikken med tanke på kilometersvindel. Er service utført på ikke-merkeverksted, har du derfor kanskje et lite prute-argument.

Les også: Mitsubishi ASX: Et av de smarteste bruktkjøpene du kan gjøre

Kalkulatorer:

Beregn bruktbilprisen
Bilens registreringsnummer er alt du behøver for å finne bilens anslåtte salgsverdi.

Beregn kostnaden - nybil mot bruktbil
Viser totalkostnaden ved bilbruk.

Så mye koster en større bilmodell
Sammenlign den årlige bilkostnaden mellom to ulike modellstørrelser, gjerne av samme merke.

Privatleie mot å eie bilen selv
Privatleie av bil, også kalt langtidsleie, leasing eller privatleasing. Finn hva som lønner seg av å eie bilen selv, eller privatleie den i 3 år. Husk imidlertid at det billigste alltid vil være å eie bilen selv i mer enn 3 år. Privatleie er låst til bare 3 år, de dyreste årene i bilens levetid.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere