NA24.no

Småbulker uten brett i metallet, steinsprut, riper og sprekk i plasten kan fikses betydelig billigere med ny metode.
Småbulker uten brett i metallet, steinsprut, riper og sprekk i plasten kan fikses betydelig billigere med ny metode. Foto: SMART Repair Bilpleie AS

Billigmetode for fiksing av småbulker tar helt av

Sist oppdatert:
Den såkalte smart-repair-metoden fikser småbulker og riper 70 prosent billigere enn før. Ikke rart bruken har eksplodert siste året.

Utbedring av en liten bulk i karosseriet koster normalt 10.000 kroner på grunn av kostbar lakkering og sparkling. De fleste opplever dette som en ekstrem pris for noe som egentlig er av kosmetisk karakter.

Nettopp derfor har stadig flere norske bilbruker omfavnet den såkalte smart-repair-metoden som fikser samme småbulken for bare 2.000 kroner. Forskjellen i resultat mellom tradisjonelle metode og billigmetoden er ikke synlig for det blotte øyet.

-Det er vært en enorm økning i antall reparasjoner ved bruk av smart-repair-metoder. En tredobling siste halvannet året faktisk, sier Torgeir Tjernø, daglig leder i Smart Repair Norge, som utdanner verkstedene slik at de kan tilby metoden.

Småbulk, lakkskade, sprekk i plast og interiørskade

Metoden har fått navnet «smart repair», men også den engelske forkortelsen «PDR» benyttes. Metoden muliggjør reparasjon av småbulker. Men du kan også få reparert lakkskader, skader på felg, sprekk i plasten og skader på interiør. Metoden går ut på å reparere småbulker uten å måtte sparkle eller lakke. Det er nemlig lakkeringen som koster flesk. Typisk vil man massere ut bulken fra innsiden eller trekke den ut av utsiden.

Det er småbulker og mindre lakkskader som kan repareres på denne måten. For å sjekke om det er mulig å bruke denne metoden må du vise skaden til et verksted som tilbyr denne formen.

Vanligvis er det småverksteder som gjør denne type reparasjoner, i motsetning til de store karosseriverkstedene som vanligvis gjør jobben på den tradisjonelle og dyrere jobben.

Kvaliteten på reparasjonene er tett oppunder 100 prosent. Det er svært vanskelig å se at det har vært en skade i etterkant. NAF har ved flere anledninger uttalt seg positiv til metoden.

Har du for eksempel bulk,- og lakkskader når du skal taksere bilen, blir det trukket fra vesentlig høyere beløp enn det det koster å fikse dem med smart repair. Fallet i markedsverdien er i praksis ikke på langt nær så stort i markedet. Men med smart repair vil det fort lønne seg å legge inn et par tuen kroner i bulkfiksing.

Før reparasjon

Etter reparasjon

Skader reparert med smart repair koster i området 1.500 til 2.500 kroner. For å få rettet opp skadene på tradisjonell metode vil kostnaden ligge i området 6.000 til 25.000 kroner.

Enkelte useriøse

Tjernø advarer mot enkelte cowboyer i markedet, som har kjøpt seg reparasjons-kit og forsøkt å lære seg faget gjennom Youtube. Typisk kan dette være bakgårdsfirmaer som rengjør bilen for noen hundrelapper og som utbedrer småskader på si. Styr unna.

Smart Repair verksteder

Under finner du noen eksempler på verksteder som driver med smart repair, alfabetisk satt opp. Det blir stadig flere som begynner med denne teknikken rundt i Norge, så sjekk ut verksteder/større bilvaskesteder der du bor.

Spotpaint.no er en kjede som har mange slike verksted, men som ikke er nevnt i tabellen.

Verksteder Steder
Bedre Bil Trondheim
Bilkosmetikk Asker, Drammen, Oslo, Tønsberg
Bodø Bilpleie Bodø
Bulkfix Asker, Bærum, Drammen, Holmestrand, Horten, Sandefjord, Tønsberg
Carpractor 1 Bryne, Sandnes, Stavanger
Handzon Bergen, Bærum, Gardermoen, Kristiansand, Oslo, Ski, Strømmen, Ålesund
Karosseridoktor Hamar
Kepler Bilservice Hamar, Sandefjord, Tønsberg
Kirkeby Bilskade og Lakk  Oslo
Klarlakk Oslo
Lakkproffen Gardermoen, Oslo, Ålesund
MPS Micropaint Alta, Bergen, Bodø, Bærum, Hemsedal, Molde, Moss, Norheimsund, Oslo, Sandane, Oslo, Bærum, Tromsø, Sarpsborg, Skien, Stavanger, Trondheim, samt mange andre byer og tettsteder.
Nor Teknikk Alta, Harstad
Nordic Dent Bærum, Sandefjord
Skadevekk Oslo, Jessheim

Kalkulator:

Beregn bilbonustapet
Verkstedregningen må være større enn bonustapet for at det lønner seg å la bilforsikringen dekke skaden. Finn ditt fremtidige bonustap.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere