NA24.no

Foto: Tore Sandberg (Drammens Tidende)

Solgte proteinpulver og treningstøy for 65 millioner i fjor

29 år gamle Lasse Christoffersen har sydd sammen en supersuksess på nett.

Lasse Christoffersen er mannen bak ideen, oppstarten og suksessen X-life, skriver Drammens Tidende.

Nettbutikken for de treningsglade har hovedkontor i skogkanten på Konnerud, og vokste seg stor i rekordfart.

Dagens 17 ansatte har en snittalder på 22 år, og omsatte for 65 millioner kroner i fjor.

Det er på nettet det skjer. 95 prosent er privatkunder, og 75 prosent av dem er kvinner, fra 18 til 65+.

- Det har eksplodert, sier nettgründeren selv, som så sent som høsten 2010 sørget for den daglige driften alene.

Kjellersjappe
Lasse Christoffersen er personlig trener av profesjon, selger av hjerte og selvlært i alle gründergamets utfordringer.

Han er styreleder og eneeier i en nettvirksomhet med rundt 80.000 følgere på Facebook, og sjefen garanterer at han skal ansette flere folk også i 2014.

Christoffersens sportslige nettsuksess startet i det små, med proteinpulver og kostholdstilskudd fra en kjeller på Gulskogen. Så fortsatte det via en leid pakkebod på Åssiden, og nå disponerer bedriften nesten 900 leide kvadratmeter på Konnerud; kontorer, store lager og ditto pakkerom.

Lasse sykler ikke lenger til postkontoret for å hente varer og sende pulverpakker landet rundt. Nå kommer postbilene helt til døra hans.

Men han driver fortsatt uten budsjett.

- Budsjett er helt umulig her. Vi dobler omsetningen fra år til år nå. Det nytter rett og slett ikke å operere med budsjetter, sier han.

Og veksten ser ut til å fortsette. I januar i år omsetter X-life for ti millioner kroner.

Tiden din er gull
- Det som skjer, det skjer, er Lasse Christoffersens forretningsfilosofi, men det har tidvis har vært tøft. Lenge jobbet han døgnet rundt. Han rakk å bli syk av det.

Lasse Christoffersen var 22 da han satset de første 15.000 på en begynnende business. Han kjøpte skrivebord og laptop for halvparten, og investerte resten i varer.

I to år tjente han penger jobben som personlig trener, og tapte dem på X-life.

- Nå er det nesten så jeg håper veksten flater ut litt, så vi får tid til å kjenne etter hvor vi står, sier han.

I all sin gjerning er han et nettmenneske. Han leder sin millionvirksomhet via nettsider og mail, uten telefon på kontoret, og han synes møter er fullstendig bortkastet.

- Send meg en mail, ber han, men gjør sjeldne unntak for enkelte, viser det seg. Som for Google og Facebook. De slipper til ved det ovale bordet på Konnerud når de ønsker det.

Kosttilskudd utgjør rundt 20 prosent av omsetningen i X-life, og treningsklær rundt 60 prosent.

Les flere saker i Drammens Tidende

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere