NA24.no

Harald Eide-Fredriksen,Styreleder i Mediebyråforeningen.
Harald Eide-Fredriksen,Styreleder i Mediebyråforeningen. Foto: MEC

Solgte reklame for åtte milliarder

Sist oppdatert:
Slik endte reklameåret 2011. Se omsetningsstatistikken her.

Omsetningsstatistikken for mediebyråene for 2011 er klart.

Se alle tall på venstre side.

Mediebyråene høstet inn 8 milliarder reklamekroner i fjor opp fra 7.7 milliarder i samme periode i 2010.

Den største veksten var for TV der oppgangen var på kraftige 11,2 prosent til 2,87 milliarder kroner, fulgt av nettet nettet der annonseinntektene steg med 10,5 prosent til 1,13 milliarder kroner. Det kraftigste fallet kom i papiraviser med et fall på groteske 11 prosent til 1,89 milliarder kroner.

Totalt steg omsettingen er 3.7 prosent mer enn i tilsvarende periode. Det viser rykende ferske tall fra Mediebyråforeningen.

Forventer nok ett bra reklameår
- Det ble en noe overraskende svak avslutning på året, med en nedgang i omsetningen isolert sett for desember. Dette trekker gjennomsnittsveksten for året ned til 3,7 prosent, som vel er noe svakere enn det de fleste hadde spådd ved inngangen til året. Det skal også sies at desember i fjor var en usedvanlig sterk måned, så årets desember er mer på det jevne. Det er også lite som tyder på at nedgangen vil fortsette inn i det nye året, og vi forventer en omsetning i januar omtrent på nivå eller noe over 2011, sier Harald Eide-Fredriksen, styreleder i Mediebyråforeningen.

.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere