NA24.no

(Scanpix)

Solgte Twitter for 5 millioner dollar

Sist oppdatert:
Verdien nå er 10 milliarder dollar. Se hva de sier nå.

I 2006 hadde styret i podcastingfirmaet Odeo en brainstorming. Målet var å finne på nye måter å tjene penger på. Jack Dorsey introduserte tanken om et system hvor man sendte korte beskjeder til en gruppe mennesker. Den første meldingen ble skrevet den 21.mars 2006.

Internt system
Systemet ble først brukt internt i Odeo før fullversjonen ble introdusert 15.juli 2006. I oktober samme år startet Biz Stone, Evan Williams og Dorsey samt andre ansatte i Odeo firmaet Obvious Corporation og kjøpte Odeo inklusive Twitter fra de tidligere eierne. Det startet med følgende brev til aksjeeierne i selskapet:

«By the way, Twitter (http://twitter.com), which you may have read about, is one of the pieces of value that I see in Odeo, but it's much too early to tell what's there. Almost two months after launch, Twitter has less than 5,000 registered users. I will continue to invest in Twitter, but it's hard to say it justifies the venture investment Odeo certainly holds -- especially since that investment was for a different market altogether.»

Åpenbar suksess?
At suksessen til Twitter ikke var «obvious» akkurat da for eierne av Odeo var det ingen tvil om så det amerikanske magasinet Business Insider har snakket med dem, fem år senere, om hva de nå synes ettersom selskapet nå har en vill verdi.

- Selvfølgelig skulle jeg ønske at det som skjedde ikke hadde skjedd, sier James Hong som var en av investorene i selskapet. Hong hadde tidligere startet hotornot.com, og solgte seg ut av selskapet etter at Dorsey ville kjøpe det. Han er likevel glad for suksessen Dorsey og Twitter har hatt.

Sjekk norske Twitterbrukere og hva de skriver her

Sint investor
Like fornøyd er ikke alle de opprinnelige investorene. Josh Kopelman som nå er partner i First Round Capital hadde brukt noen av pengene han tjente på å selge Half.com til eBay på å investere i Odeo:

- Svaret mitt er noe jeg ikke vil ha publisert, sier han til Business Insider.

Blant de andre opprinnelige investorene finner man også bokguruen Tim O'Reilly, som sier han ikke fulgte med, og når sant skal sies var det mange som ikke helt trodde på det som da ble kalt Twttr. Techcrunch, som kanskje er den siden i verden som først omtaler det neste store, var ikke veldig overbevist i sin første sak om produktet:

- I imagine most users are not going to want to have all of their Twttr messages published on a public website.

Du kan lese hele historien om Twitter hos Business Insider her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere