RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser på nye måter å kutte i bompengene på.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser på nye måter å kutte i bompengene på. Foto: Audun Braastad (NTB scanpix)

Solvik-Olsen vurderer motsatt rushtidsavgift

Sist oppdatert:
Kan gjøre det billigere å kjøre i bomringen utenom rushtiden.

Ordet rushtidsavgift kan få hårene til å reise seg på mange bilister, og det har de siste årene blitt stadig mer snakk om å presse gjennom en egen rushtidsavgift for å få folk til å kjøre utenom rushtiden.

For en samferdselsminister som kommer fra et parti som er motstandere av bompenger prinsipielt, er dette derimot en tung kamel å sluke.

Men i et intervju med Teknisk Ukeblad åpner Ketil Solvik-Olsen for å tenke stikk motsatt.

Solvik-Olsen har hentet inspirasjon fra Singapore der en har innført gratis t-bane før 07.45 på morgenkvisten, noe som har redusert toppene på morgenkvisten. Han tenker dette overført til bilistene, og ser på dette som en måte å få redusert bompengene på.

– Det vil jo bli et slags rushtidstiltak. Men når politikere tenker på rushtidsavgift, er det alltid å øke betalingen i rushtiden, aldri gjøre det billigere utenom denne perioden, sier Solvik-Olsen til TU.

Et første skritt kan ifølge TU være å få tungtrafikken til å kjøre gratis på natta, slik at de forurensende og plasskrevende kjøretøyene i større grad fjernes fra stillestående rushkøer.

Overfor Nettavisen utbroderer statssekretær Bård Hoksrud hva en tenker.

- Det vi har sett er at at det er mange tiltak som kan forbedre transportutfordringer gjennom bruk av ITS - intelligente transportsystemer. Det er i «peak» rushtrafikk at transportbegrensningene kommer, og ved å forflytte trafikken litt, kan toppene og utfordringene reduseres betydelig, sier Hoksrud.

- Det kan være mange måter å gjøre dette på, og av tiltakene vi har tenkt litt på - og som en har hatt hell med flere andre stede - er gratis eller reduserte takster på kollektivtafikken før rushtiden, slik at de som har litt fleksibilitet kan reise på andre tidspunkter.

- Det kan være interessant å gjennomføre noen prøveprosjekter på både reduserte takster i bomringen og gratis kollektivtrafikk for å se hvor mye dette faktisk vil redusere utfordringene i Norge.

En av utfordringene en står overfor er at bompenger i de store byene i stor grad går til ål subsidiere kollektivtrafikken - og reduserte kollektivinntekter vil også være en utfordring. En slik løsning vil i så fall måtte bety større innskudd fra staten.

Hoksrud sier dette ikke vil være en del av statsbudsjettet til neste år, men at en vil vurdere slike prosjekter etter hvert.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere