NA24.no

New York-ordfører involvert i prostitusjonsring.
New York-ordfører involvert i prostitusjonsring.

Spår dommedag for aviser

Internasjonal medieguru tror håpet er ute for mange aviser.

I et intervju med danske epn.dk sier medieguruen Vin Crosbie at det brenner et blått lys for mange amerikanske aviser, men han tror at de danske avisene ennå kan redde livet. Utsagnene er trolig relevant også for norske aviseiere.

NA24 Propaganda - Norges ledende medienettsted

Crosbie stiftede konsulentfirmaet Digital Deliverance i 1996. Fra kontoret i New York råder han virksomheter om hvordan de kan tjene penger på nye medier. Tidligere har han ledet innholdsutviklingen ved Freemark Communications of Cambridge, Massachusetts og ledet Reuters og United Press International.

- I de mest befolkningsrike av de utviklede landene vil halvparten av de eksisterende aviser ikke lenger være i live om et tiår. Opplaget vil fortsette å falle, inntil det ikke lenger er økonomi i å trykke disse avisene. Selv om onlineomsetningen vil vokse, vil den ikke gjøre det hurtig nok til å motstå tapet fra den trykte utgaven, mener Crosbie.

Han sier videre til EPN.dk at det er få amerikanske avisredaksjonen knyttet til internett. I Danmark tror han derimot at sitasjonen vil være bedre, da mange avisers nettsider har egen stab og sidene tjener mer penger enn de amerikanske, hvor nettdelen kun står for mellom 7 og 10 prosent av inntjeningen.

Vin Crosbie hovedprofeti er at avisene trykker utgavene sine til alle, mens folk i økende grad vil ha tilpasset innholdet. Han viser videre til at kun tre av verdens 100 mest besøkte hjemmesider er massemedier, CNN, BBC og New York Times. Til sammenligning er fire av de fem mest besøkte hjemmesider søkemaskiner, som brukes til å finne nøyaktig det folk har lyst til å lese.

Crosbie synes det er en falliterklæring, når aviser legger ut sitt trrykte innhold på nettet.

- Det handler ikke kun om hvordan ffolk får dere informasjoner, men også om hvilke typer av informasjon de velger å få. Det er derfor aviser som kun har lagt ut sitt trykte innhold på nettet mister hele poenget, mener medieguruen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere