RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Larsen, Håkon Mosvold (SCANPIX)

Spår trange år for Fredriksen

Sist oppdatert:
De neste årene blir lite lønnsomme for internasjonal shipping.

Eiere av supertankere er i ferd med å møte den lengste ulønnsomme perioden på 17 år. Tilførselen av fraktkapasitet øker ni ganger så fort som behovet for frakt.

Ratene er idag 3.155 dollar per dag. Nesten 90 prosent mindre enn de 30,900 dollar per dag som John Fredriksens Frontline trenger per dag for å gå i null, skriver Bloomberg .

- Det å sette penger i rederiene nå er, er ikke å anbefale, sier Pablo Mastragostino, skipsmegler hos Riverlake Shipping SA i Geneve. Han fortsetter:

- Når det estimeres at konsumet av olje kommer til å øke litt, så tilsvarer det kanskje én ekstra tanker, mens det kommer 20 nye fra verftene.

Morgan Stanley estimerer at tankkapasiteten vil øke med 27 prosent eller 86,5 millioner dødvekt tonn de neste to årene.

Dyster fremtid
I juli 2008 var dagsratene 177.036 dollar per dag og flåten med supertankere talte 526 skip. Siden da har prisene gått i bakken og rederiene har iverksatt flere tiltak for å øke lønnsomheten. blant annet har rederiene senket marshastigheten på tankerne med ni prosent og ankret 24 prosent av flåten.

- Det vil ikke være mye penger å hente i shipping de neste to til tre årene, sier John Fredriksen.

Seks av åtte skipsmeglere og skipsredere sier at ulønnsomme rater fra VLCC (Very Large Crued Carrier eller over 300.000 tonn dødvekt) klassifisering til Suez-max (maksimum 160.000 tonn dødvekt) klassifisering vil være ulønnsomme de neste to årene,

Les flere saker på NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere