RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) redegjør for ubåtsamarbeid.
Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) redegjør for ubåtsamarbeid. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB Scanpix)

Søreide: Norge skal kjøpe ubåter fra Tyskland

Regjeringen har bestemt seg for å samarbeide med det tyske selskapet ThyssenKrupp i anskaffelsen av nye ubåter.
Sist oppdatert:

Norge skal kjøpe fire tyske ubåter og skal samarbeide med Tyskland om drift og vedlikehold. Norsk forsvarsindustri skal også nyte godt av avtalen.

Det tyske verftet ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) får milliardkontrakten, men akkurat hvor mye den er verdt kan ikke forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) svare på ennå.

- Kostnadsrammen blir lagt fram i en investeringsproposisjon senere i vår, opplyste Søreide på en pressekonferanse fredag, men la til:

- Det er ikke rimelig å anskaffe ubåter.

Det har tidligere vært anslått at prisen med våpen, kaianlegg, opplæring og vedlikehold blir over 30 milliarder kroner.

LES også: Russland provosert av Norges militære aktivitet
OG her: Resultatløs ubåtjakt utenfor Bodø

TYSK: Norge har valgt Tyskland for ubåtkjøp. Thyssen Krupp Marine Systems vant mot franske Direction des Constructions Navales Services.



- Den beste partneren

Regjeringen har vært i forhandlinger med både Tyskland og Frankrike om anskaffelsen, men landet altså på tyske ubåter, slik vi også har i dag. Søreide understreker at også de franske ubåtene ville oppfylle norske krav og at prisen på de to kontraktene ville være nokså lik. Avgjørende for valget, var at Tyskland også skal kjøpe de samme ubåtene. Det er også viktig at Norge og Tyskland vil ha et strategisk samarbeid på mange felt, understreker hun.

– Tyskland framstår som den beste partneren totalt sett, sier forsvarsministeren.

Også forsknings- og industrisamarbeid er en del av pakken.

- Norske bedrifter er verdensledende på en del av den teknologien som brukes i ubåter. Det er helt åpenbart at det har vært viktig for oss å sikre et stort potensial for norsk forsvarsindustri i denne avtalen, sier Søreide.

Målet er at avtalen skal sikre oppdrag til norsk industri til en verdi som tilsvarer anskaffelsesverdien, opplyste hun.

LES også: KrF og Venstre sikrer flertall for forsvarsbudsjettet
OG her: Forsvarsforhandlingene: – Kystjegerkommandoen reddet

Unngår utviklingskostnader

Ubåtene vil være basert på det tyske 212-designet som allerede er i tjeneste både i Italia og Tyskland. Det har vært viktig å velge et eksisterende design.

- Vi unngår dermed et omfattende utviklingsprosjekt med de usikkerhetene og kostnadene det ville medført, sier Søreide.

Kontrakten med det tyske verftet skal landes i 2019. Planen er at de nye ubåtene fases inn fra 2026, mens de gamle skal fases ut fra 2028.

Søreide sier ubåtene er en avgjørende kapasitet for Norge.

– Vi har enorme havområder som er nesten sju ganger så store som landområdene. Vi har et ansvar både for oss selv og for NATO for å holde god kontroll i våre havområder. Evnene til å kunne operere skjult, over lange avstander og ha stor slagkraft er det som gjør ubåtene så viktige, sier hun til NTB.

Likevel mener hun altså Norge ikke trenger like mange ubåter som før.

– Det som er vel så avgjørende som antallet, er at du har besetninger nok til å holde dem operative hele veien, sier hun.

Hun sier minst ett annet land, kanskje flere, også skal kjøpe de tyske ubåtene. Det gir stordriftsfordeler og sikrer tilgang til reservedeler, noe som skal sikre at de kan være operative hele tiden og ikke tas ut av drift for vedlikehold like mye som dagens ubåter.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere