NA24.no

(Scanpix)

Stadig ned for A-pressen

Sist oppdatert:
A-pressen reduserte halvårsresultatet med 138 millioner kroner sammenlignet med fjoråret.

A-pressen har et brutto driftsresultat (EBITDA) på 148 millioner kroner per 2. kvartal, 138 millioner kroner bak samme periode.

Nedgangen i annonsemarkedet fortsetter, og i 1. halvår er A-pressens inntekter 265 millioner kroner lavere enn i samme periode i fjor. Dette er inntektsnedgang på hele elleve prosent heter det i en melding fra A-pressen. Samtidig er kostnadene redusert med 130 millioner kroner.

A-pressen omsatte i tredje kvartal for 1.066 milliarder kroner, ned fra 1.112 milliarder i samme periode i fjor. Resultatet før skatt havner på 83 millioner kroner, en vesentlig forbedring fra samme periode i fjor da resultatet før skatt bare var én million kroner.

– Finanskrisen har satt A-pressen overfor kortsiktige utfordringer, men samtidig må vi legge til grunn at bransjen står over varige endringer i mediemarkedet som ikke er forårsaket av dårlige konjunkturer. Det handler om digitalisering, et annerledes konkurransebilde og nye medievaner, sier konsernsjef Even Nordstrøm i A-pressen.

Lokalavisenes papirannonseinntekter har en nedgang i første halvår på 17 prosent. «Stilling» har en nedgang på 38 prosent og «eiendom» 24 prosent, og også øvrig reklameomsetning er markert lavere enn i fjor. TV 2 har en nedgang i tv-reklameinntektene på 20 prosent. Totalt er omsetningen i A-pressen på 2,2 milliarder kroner per 1. halvår.

A-pressen har iverksatt og planlagt tiltak for totalt 650 millioner kroner, hvorav 480 millioner kroner får effekt inneværende år. Dette utgjør 15 prosent av kostnadsbasen i 2008. Hittil i år er kostnadsbasen 6 prosent lavere enn i fjor. I TV 2 vil det bli gjennomført et nytt kostnadsprogram på minimum 150 millioner kroner, hvorav 25 millioner kroner vil få effekt i inneværende år, heter det i meldingen.

Områdene avis, trykk og distribusjon- Norge og annen virksomhet hadde resultatfremgang, mens trykkerivirksomheten i Russland og eierskapet i TV 2 viste nedgang.

LO og Telenor er største eiere i A-pressen med eierandeler på henholdsvis 48,2 og 47,8 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere