NA24.no

(Venture Factory)

Starter butikker i rekordfart

Sist oppdatert:
- Vi er litt annerledes, sier Even Aas-Eng.

Venture Factory er en gründerfabrikk som primært starter opp nye selskaper. De sitter ikke på masse penger, men har et team med markedsførere, designere og utviklere som sammen utgjør et kreativt miljø.

Selskapet startet opp årsskiftet 2012-2013. Siden da har de lansert ikke mindre enn fem selskaper og åtte ulike nettsider i tre markeder.

Rekordtid på fire uker
Tidsrekorden de har brukt på å ta et selskap fra idé til lansering er fire uker. Noe som er relativt raskt med tanke på arbeidet som skal inn for å lage et selskap.

- Det er ikke noe mål for oss å være ferdig på fire uker. Vi setter av den tiden vi trenger, men rekorden vår er jo fire uker, sier Even Aas-Eng, administrerende direktør i Venture Factory, til Nettavisen NA24.

Nettavisen NA24 har i desember og januar fulgt Venture Factory gjennom prosessen ved å lansere interiørbutikken, Makeroom, som ble lansert fredag.

Idémyldring
Første fase i prosessen er idémyldring. Hver fredag har selskapet et møte der ansatte får pitche en idé og ha presentasjon om ønskelig.

- Vi er avhengig av å hele tiden dytte nye ideer ut. Hvis vi da finner noe som vi synes funker, så sender vi de ulike folkene her i hver sin retning for å gjøre de undersøkelse som kreves for å ta en beslutning på om ideen er noe å fortsette på eller ikke, sier Aas-Eng.

Da gjennomfører de konkurrentanalyser, forsker på potensiale for markedsføring og markedsstørrelse, lager et brand og utkast til design. Denne fasen går fort.

Hvis et prosjekt passer inn på de viktigste områdene for bedriften kjører de på med neste fase.

Få det til å bli noe
I andre fase begynner virkelig arbeidet med å få ideen til å bli et selskap. Brandet og designet blir kartlagt, samtidig som markedsplanen blir laget og budsjetter blir satt opp.

Her kommer også den biten som gjerne et utfordrende for Venture Factory, nemlig å finne varer.

- Vi starter en interiørbutikk, men ingen av oss er interiøreksperter eller har noe særlig kompetanse på dette. Vi prøver å gjøre det vi kan, men må innrømme at det blir litt amatørmessig. Så vi utfører fokusgrupper og snakker med interiørbutikker om hva som selger mest og lignende, sier Aas-Eng.

Med Makeroom brukte alle ansatte to timer en dag på å gå rundt å snakke med interiørbutikker og ta bilder av hva de hadde.

Innspurten
Nå begynner selskapet å virkelig ta form. Fase tre handler om å ferdigstille design, utvikling av nettsiden og få alt mer implementert. I tillegg er noen av varene bestilt.

Under denne fasen var designer og forretningsutvikler, Kristoffer Liabø, nødt til å gjøre noe litt utenfor det normale, nemlig å bli putedesigner. Venture Factory fikk kontakt med en leverandør og fant ut at de ville lage eget design. Det hele endte med en egen putekolleksjon på 20 puter.

- Det var interessant å plutselig bli designer, men det ble ganske kult da, sier Liabø.

Lanseringen
På dette tidspunktet skal alt være klart før de trykker på knappen, butikken er lansert og alle markedskreftene setter i gang. Kundeservice blir plutselig viktig og markedsføring blir viktig.

- Det som er mest spennende med å lansere nå er å se hva av det vi tenkte skulle funke, faktisk funker. Så tar vi bort det som ikke funker og prøver noe nytt, sier Aas-Eng.

- Verden er ikke så vanskelig som mange tror. Det går ganske fort før noen kjøper noe hvis du kan markedsføring. Rekorden vår er foreløping første salg én time etter vi lanserte en butikk. Det er det som er forskjellen på oss og en tradisjonell virksomhet. På fire uker kan vi gå fra en idé til første salg.

Når Makeroom er lansert er de allerede i gang med ett nytt prosjekt. For i løpet av arbeidet med Makeroom har Venture Factory allerede hatt fire idémøter og begynte å jobbe med et nytt prosjekt.

- Noe helt annet enn tradisjonelt
- Hvis man tar bort jul og alle fridager på dette prosjektet så er vi ikke så langt unna fire uker, sier Aas-Eng.

De mener at deres arbeidsmetode er bedre enn en tradisjonell metode, der man ofte bruker opptil et år.

- Det som kanskje skiller oss mest fra de som tenker opptil et år, er at vi bruker fire uker på å få noe ut, så blir det til noe mens veien går. Mens andre bruker fokusgrupper og tester dette på folk uten å selge noe, mens vi har fokusgrupper live og kan selge noe samtidig, sier Liabø.

En stor del av lanseringen er å følge med på og analysere hva folk interesserer seg i.

- Det du lærer aller mest av er å se på hva folk gjør når de kommer inn i butikken din, hvilke produkter de kjøper og ikke kjøper. Så vi tester produkter mens de ligger ute, sier Aas-Eng.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere