NA24.no

Kai Holmberg og Otto Lagarhus, Feel Air
Kai Holmberg og Otto Lagarhus, Feel Air (Feel Air)

Starter nytt flyselskap

Sist oppdatert:
Skandinavias første lavprisselskap kun for langdistanse er snart på vingene.

Selskapet Feel Air er i ferd med å avslutte en emisjon på 240 millioner kroner. Dermed ligger alt til rette for at Skandinavia får sitt første selskap som kun satser på langdistanse.

Og de første flyene letter fra Arlanda og Gardermoen i 2010. Åpningsrutene går til New York og Bangkok.

Skal ha en solid flåteutnyttelse
I ledelsen for selskapet står Via Travel Groups tidligere konserndirektør Kai Holmberg, og den erfarne piloten og SAS-lederen samt tidligere direktøren i Luftfartstilsynet, Otto Lagarhus.

– Historisk sett har det største hinderet for å etablere flyselskaper vært behovet for betydelige investeringer og risikoen for å ikke få skalafordeler raskt nok. I dag er leasingkostnaden på nye fly historisk lav og bakkehåndteringen kan outsources til store profesjonelle partnere. Det gjør at det ikke er behov for investeringer for disse tjenestene. I tillegg har vi i Feel en flåteutnyttelse i verdensklasse, på 16,7 timer per døgn, som gir oss umiddelbare skalafordeler, sier administrerende direktør Kai Holmberg, i en pressemelding.

Med 240 millioner kroner er selskapet meget komfortable med den økonomiske situasjonen, opplyses det.

– Ut fra vårt operative behov kunne vi startet opp med mindre, men Luftfartstilsynet stiller høye krav til garantikapital. Som for alle flyselskaper er drivstoff den minst forutsigbare kostnaden, men denne har vi bygd komfortable sikringsrammer rundt. Med en forsiktig budsjettering på inntekter og et kostnadsbudsjett der drivstoff øker markant de neste kvartalene skal vi likevel ha positivt driftsresultat i 2011, sier han.

Private er målgruppen
Feel Air har privatpersoner som sin primære målgruppe og de første rutene går til New York og Bangkok. Selskapet viser til at luftfartsorganisasjonen IATA har en vekstprognose på 4,9 prosent årlig for bransjen og hele 6 prosent for lavprisselskapene.

– Det betyr at den underliggende substansen i bransjen er god, til tross for at nettverks-selskapene taper. I finanskrisetider tar lavprisselskapene store markedsandeler. Det skandinaviske markedet for langruter er underutviklet og det er ikke mulig for nettverksselskapene å konkurrere på pris når vi nå starter med blanke ark, sier Holmberg.

Det nye selskapet opererer foreløpig ikke med noen prisoversikt, men hevder at skandinaver nå kan fly langt mye billigere enn hva de er vant til fra før.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere