RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Havila Mars, supply, oljeservice, offshore
Havila Mars, supply, oljeservice, offshore Foto: Even Landre (NA24)

Statoil kutter supplyutslippene

Det settes nå inn tiltak for å redusere miljøutslippene fra supplyskipene i Statoils tjeneste.

Statoil har nå satt i verk tiltak for å redusere co2-utslipene fra den store flåten av plattformforsyningsskip som oljekonsernet til en hver ti d har i sin tjeneste.

De viktigste tiltakene er ifølge en pressemelding redusert fart og bedre ruteplanlegging. Statoil vil også satse på økt bruk av supplyskip som bruker naturgass som drivstoff.

– På en eneste tur ut til feltene Statfjord, Kvitebjørn og Veslefrikk reduseres CO2-utslipet med over seks tonn. På et år utgjør dette 1.900 tonn CO2. Det tilsvarer årlig utslipp fra om lag 800 personbiler, sier Ellen Karoline Norlund, prosjektleder for Grønn logistikk i Statoil om gevinstene ved å redusere marsjfarten fra 15 til 12 knop i timen.

Siden 2008 har Norlund og hennes kolleger gransket forsyningskjeden for å gjøre varefrakten mer miljøvennlig. Ifølge Statoil er tiltakene ikke bare miljøvennlige, men også økonomiske.

Økonomifart
– Vi betaler for drivstoffet. Jo mindre drivstoff båtene bruker, jo mer penger sparer vi, sier Norlund, og legger til at de også ser på utslipp fra ankerhåndteringsfartøy og beredskapsbåter.

Kravet om økonomifart er nytt, men flere båter har allerede senket farten for å spare drivstoff og redusere utslipp.

– Vi har et tett samarbeid med rederiene og stiller en del spesifikke miljøkrav til skipene som skal jobbe for oss, sier Norlund i en kommentar.

For eksempel må skip på langtidskontrakt ha katalysator eller tilsvarende tiltak for å redusere utslipp av NOX.

– Vi er også villige til å betale mer for skip som bruker LNG som drivstoff, sier Norlund.

Flere LNG-skip
Nå går tre av Statoils forsyningsskip på LNG. Et fjerde er under bygging. Å bytte ut diesel med LNG reduserer ifølge oljeselskapet CO2-utslippene med 20 prosent og NOX-utslippene med 90 prosent. Utslippene av svovel og partikler forsvinner helt.

Hvert nye skip blir mer miljøvennlig enn skipet det erstatter.

– Vi vil ha flere fartøy med høy miljøprofil, sier Norlund.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere