NA24.no

(Scanpix)

Sterk børsuke i Asia

Sist oppdatert:
Blandet dag i Asia, men investorene har fått tilbake lysten på aksjer.

De asiatiske aksjeindeksene har lagt bak seg en oppløftende uke.

NA24 - din næringslivsavis

Den sammenveide regionindeksen til Morgan Stanley for Asia og Stillehavsregionen har opplevd sitt kraftigste rally siden 2007 denne uken. Årsaken er bedre enn ventet inntjening for flere amerikanske selskaper, i tillegg til at høyere råvarepriser har fått investorer til å begynne å tro på at den globale økonomien er på vei til å bedre seg,.

Fredag falt MSCI-indeksen 0,1 prosent til 85,40 poeng, men for uken som helhet er indeksen opp 7,4 prosent. Det er den beste utviklingen siden 24.august 2007, og siden bunnen den 9.mars har indeksen steget 21 prosent.

Nedtur i Japan
Bilindustrien kjørte først de japanske børsene oppover fredag. Men mot slutten ble oppgangen snudd til nedgang. Nikkei 225 falt tilslutt 0,11 prosent, men er er opp 8,7 for uken som helhet.

Inflasjonen i verdens nest største økonomi er svak. Japans konsumpriser, ekskludert for fersk mat, holdt seg uendret i februar, ifølge Bloomberg.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Samtidig stuper landets detaljhandel mer enn ventet. Salget falt med 5,8 prosent, noe som er langt mer enn forventningene på et fall på tre prosent.

Økt risikoappetitt
Fredag steg Canon, verdens største kameraprodusent, 4,9 prosent i Tokyo. Det som en følge av at USAs største elektronikkjede, Best Buy, toppet analytikerforventningene da selskapet torsdag la frem sitt kvartalsresultat.

- Risikoappetitten har bedret seg i løpet av de siste par ukene. Det foretas en kraftig innsats fra flere lands myndigheter for å få snu den økonomiske nedgangen. Markedene er ivrige etter å se en forbedringsfase, sier analytiker Stephen Halmarick i Colonial First State Global Management til nyhetsbyrået Bloomberg.

Rekordtempo
På toppen av dette ble det tidligere i uken meldt at landets eksport stuper i et tempo man aldri har sett tidligere. Japans eksport stupte med hele 49,4 prosent i februar. Japans finansdepartement opplyste også om at leveransene til landets viktigste marked, USA, raste med rekordhøye 58,4 prosent totalt. Bilfrakten står det enda verre til for, med et fall på svimlende 70,9 prosent.

Les mer her: Eksportkollaps for gigantøkonomi

Eksportkollapsen tvinger landets bedrifter til å si opp ansatte og kutte lønningene, noe som svekker husholdningenes forbruk og bidrar til å sende landets økonomi mot den verste situasjonen siden andre verdenskrig. Landets sentralbank har heller ikke mye skyts igjen for å hindre ytterligere prisfall da styringsrenten allerede befinner seg på 0,1 prosent.

- Tilbake i deflasjon
Dermed tyder en del på at Asias største økonomi er på vei mot deflasjon.

- Japan er tilbake i deflasjon og prisnivået er klart til å falle i flere år. Det ødelegger helsen i selskapssektoren og det betyr at Bank of Japan ikke kan kutte styringsrenten til passende nivåer, sier sjeføkonom Richard Jerram, ifølge Bloomberg.

Biljubel
Den tidlige oppturen kom etter at analytikere signaliserer at de ser for seg en oppsving i den globale etterspørselen etter kjøretøy.

- Salget har forverret seg, men en forbedring i løpet av de tre til seks neste månedene er nå mer sannsynlig, skriver en analytiker hos Morgan Stanley i et brev til sine klienter, ifølge MarketWatch.

Blant bilprodusentene som løftet børsene finner man Toyota, Honda, Nissan, Hyundai og Kia.

- Bilsektoren er nå klar for en imponerende oppsving og nå er den rette tiden for å gjenoppbygge posisjonene, skrev analytikere hos Societe Generale torsdag.

Dagens nøkkeltall (Merk at børsene stenger på ulike tidspunkt)

Japans Topix: - 0,28 %
Japans Nikkei 225: - 0,11 %
Hongkongs Hang Seng: - 0,52 %
Kinas CSI 300: + 0,79 %
Kinas Shangai Composite:+ 041 %
Taiwans Taiex: + 0,08 %
Sør-Koreas Kospi: - 0,51 %
Singapores Strait Times Index: - 1,5 %

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere