NA24.no

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Stor Eurobonussuksess for SAS

Sist oppdatert:
- Medlemmene strømmer inn til Eurobonus etter at vi åpnet for innenrikspoeng.

SAS leverte resultatet i dag. Korrigert for engangseffekter i forbindelse med salget av Widerøe, så ville de havnet på noen titalls millioner kroner i pluss.

- Det er moro nå. Vi leverer etter planene vi satt oss i fjor. De store salgene er i boks og administrasjonen er slanket med rundt 1000 personer bare i Norge alene, sier konserndirektør Eivind Roald til Nettavisen NA24.

- I tillegg har vi ansatt 200 kabinpersonale, noe som vil komme våre kunder til gode gjennom at vi øker produksjonen med nye ruter og frekvenser, fortsetter han.

20.000 medlemmer

16. mai i år opphevet myndighetene bonusforbudet i Norge, hvilket åpnet for at SAS kunne gi Eurobonus-poeng på innenriksflyvninger igjen. Det ga en umiddelbar suksess.

- Vi har fått 20.000 nye medlemmer siden 16. mai bare her i Norge og totalt sett har vi tre millioner Eurobonus-medlemmer, sier Roald.

Nå bygger selskapet egen lounge for innenriks flyvningene på Gardermoen.

- Så øker vi fra en til tre såkalte fast tracks gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen, sier Roald. Dette gjør at man får hurtigere passering også på innenriksflygninger for første gang. Også flyplassene i Stavanger, Bergen og i Trondheim vil få dette i løpet av året.

Han opplyser videre at 34 prosent av SAS sine kunder har mer enn 10 enkeltturer i året og de står for rundt 70 prosent av pengene som ruller inn i SAS kassa

- Vi skal være det foretrukne flyselskapet for de som reiser mye, sier Roald.

- De skal oppleve at det å reise med SAS er enkelt, og det er det markedet vi skal vinne, fortsetter han.

SAS jobber for tiden med å revitalisere Eurobonus-programmet.

- Til høsten kommer det vi kaller internt for Eurobonus 2.0, som skal gjøre det lettere for kundene å opptjene poeng og bruke poeng til en rekke gode servicetjenester, sier Roald.

700 millioner bedre

SAS resultatet for perioden februar ut april i år endte på 57 millioner svenske kroner.

- Det er en forbedring på nærmere 700 millioner svenske kroner. Det betyr at kostnadssparingsprogrammet begynner å gi effekt, sier Roald.

Roald ramser opp:

  • Enhetsomkostningene falt med 10,7 prosent sammenlignet med samme periode forrige år
  • Yielden ble forbedret med 2,7 prosent
  • Inntjeningen steg med 1,6 prosent

Konsernsjef Rickard Gustafson meldt tidligere onsdag at prognosen om et positivt resultat for hele året ligger fast, og at de kraftfulle og raske omstruktureringer også styrker selskapets finansielle posisjon. Eksempler på omstruktureringer SAS har gjennomført eller er i gang med å gjennomføre er:

  • Nye kollektivavtaler og endrede tjenestegjøringsvilkår
  • Ny pensjonsordning
  • Administrativ sentralisering og reduksjon
  • Det er underskrevet en avtale med Sykes om Customer Contact Center, og en intensjonsavtale med Swissport om salg av SAS Ground Handling
  • IT-restrukturering er under implementering. Det er underskrevet en avtale med ny underleverandør, Tata Consultancy Services
  • Der er inngått en avtale om å selge 80 prosent av Widerøe

SAS ble dannet i 1946 på bakgrunn av en avtale mellom de tre nasjonale opererende flyselskapene i Skandinavia om i fortsettelsen å drive virksomheten i form av et konsortium.

Ved å slå markedene i Danmark, Norge og Sverige sammen, og på denne måten gi mulighet for flere internasjonale ruter og høyere antall frekvenser kunne det skapes et mye større trafikkpotensial.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere