RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Storordre verdt 220 mill.

Bomveiprosjekt i Portugal velger norsk løsning.

Det norske børsnoterte selskapet Q-Free har mottatt en ordre fra den portugisiske veioperatøren AENOR.

NA24 - din næringslivsavis

Verdien på kontrakten er på 220 millioner norske kroner.

- Veldig fornøyd
Ordren gjelder et i infrastrukturprosjekt i Portugal og omfatter leveranse av veikantutstyr, sentralsystem og tilhørende service for tidligere konsesjoner.

- Vi er veldig fornøyd med å lykkes i dette meget avanserte tollingmarkedet. Vi har vært en aktør i Portugal de siste 14 år. Denne kontrakten bekrefter ikke bare selskapets sterke posisjon i Portugal, men også at Q-Frees produkter og løsningsportefølje bringer selskapet den største tolling kontrakten tildelt i industrien siden 2005, sier konsernsjef Øyvind Isaksen i Q-Free.

Oppstart skjer umiddelbart og Q-Free skal gjennomføre en design og konstruksjonsfase i 2009 og deler av 2010. Deretter følger fem år med vedlikehold og service.

- AENOR er et portugisisk eid selskap som i dag betjener fem konsesjonærer som er ansvarlig for over 800 km motorvei i Portugal, skriver selskapet i en børsmelding.

Q-Free meldte tidligere fredag om en intensjonsavtale i Thailand. Den er verdt 61 millioner kroner.

Les mer. Q-Free til «Smilets land»

Krever undersøkelser
Bombrikkeselskapet har vært mye i søkelyset de siste dagene. I forrige uke kjøpte den østerrikske konkurrenten Kapsch TraficCom rett over 20 prosent av aksjene i Q-Free. Senere har de forsøkt å få til en dialog med Q-Free, men det norske selskapet har stilt visse betingelser for å innlede samtaler. Disse betingelsene er ikke blitt godttatt.

Nå har Q-Free bedt Oslo Børs om å gå gjennom handelen i aksjen i dagene før Kapsch kjøpte seg opp.

Les mer: Q-Free frykter kursmanipulasjon

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere