NA24.no

Stort fra Storebrand

Sist oppdatert:
Leverer resultater langt bedre enn forventningene

Idar Kreutzer og Storebrand leverer bedre enn forventet i fjerde kvartal.

NA24 - din næringslivsavis

I de tre siste månedene av 2007 leverte forsikringsselskapet et konsernresultat på 676 millioner kroner. Det er en solid forbedring sammenlignet med tilsvarende periode året før da de hadde et konsernresultat på 443 millioner kroner.

Analytikerne ventet ifølge Reuters at Storebrand ville få et konsernresultat på 361 millioner kroner.

- Storebrand har lagt bak seg et år med gode resultater og en sterk markedsutvikling. Integrasjonen av SPP går i henhold til plan og det arbeides godt i hele organisasjonen, sier konsernsjef Idar Kreutzer i en pressemelding.

Sterkt fra Liv
Fordelt på de ulike områdene har Kreutzer også lagt frem langt bedre resultater enn ventet. Det er særlig livsforsikringen som innfrir. I fjerde kvartal oppnådde dette området et resultat på 594 millioner kroner. Det er en oppgang fra 362 millioner kroner og godt over forventningene på 298 millioner kroner.

- Resultatet er i fjerde kvartal positivt påvirket av en engangseffekt i livvirksomheten på 215 millioner kroner. Engangseffekten, som følger av regnskapsstandarden IFRS, er en tilbakeføring av pensjonskostnader som inngår i overskuddsdelingsmodellen i livselskapet og tidligere er belastet egenkapitalen, skriver Storebrand i en pressemelding.

Storebrand tilpasset seg uroen i finansmarkedene. Dermed har de redusert aksjeandelen i kundenes investeringsporteføljer betydelig, men samtidig beholdt en sterk bufferkapital. Det medfører at de per 7. februar hadde tilleggsavsetninger på 5,8 milliarder kroner og kursreguleringsfond på 1,5 milliarder kroner

Godt over det hele
Kapitalforvaltningen havnet på linje med forventningene og resultatet fra denne virksomheten falt til 38 millioner kroner fra 67 millioner kroner i fjerde kvartal 2006. Forventningene lå på 37 millioner kroner.

Resultatet fra Storebrand Bank kom også på linje med forventningene. Resultatbidrag havnet på 47 millioner kroner mot 36 millioner kroner i tilsvarende periode året før. Forventningene til analytikerne lå på et resultat rundt 46 millioner kroner.

I det siste kvartal i fjoråret økte nettopremieinntektene til 4,7 milliarder kroner fra 3,7 milliarder kroner i tilsvarende året før. De totale inntektene falt til 8,2 milliarder kroner fra 9,9 milliarder kroner

Mer i utbytte
Styret i Storebrand forelår at det utbetales et utbytte på 1,2 kroner per aksje. Det vil tilsvare 2,2 kroner per aksje før emisjonen i forbindelse med oppkjøpet av SPP. Nå skal det bli mer med økt utdelingsgrad.

- Utbyttepolitikken skal bidra til å gi aksjonærene en konkurransedyktig avkastning og bidra til en riktig kapitalstruktur. Utbyttet til aksjonærene vil normalt utgjøre over 35 prosent av årsresultatet i konsernet etter skatt, men før amortiseringskostnader. Styret ønsker at utbyttepolitikken skal være av langsiktig karakter, og vil tilstrebe en stabil årlig vekst i utbytte per aksje, skriver Storebrand i sin resultatpresentasjon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere