NA24.no

Rockestilen holder seg fortsatt. Her fra Burberry Prorsums høst- og vinterkolleksjon 2010.
Rockestilen holder seg fortsatt. Her fra Burberry Prorsums høst- og vinterkolleksjon 2010. (Getty)

Superluksus tilbake i manesjen

Sist oppdatert:
Burberry er tilbake.

Det britiske luksusmerket Burberry PLC har nesten doblet nettooverskuddet for de to første kvartalene sammenlignet med samme periode i 2009. 798,4 millioner kroner melder selskapet at de har i netto-overskudd for de to første kvartalene i år. Æren for det positive resultatet for den nye prisstrategien selskapet har innført, melder Burberrys i en pressemelding.

Motehuset, hvis varemerke er det beige, røde og sort rutete mønsteret, viser til en økning i nettoresultat på 46,3 prosent. Salget har økt med 18 prosent og med det har de oppjustert forventningen til den årlige veksten.

Ny strategi
En ny prisstrategi ligger bak den hyggelige veksten. Og dens utforming har holdt en nøkkelrolle i selskapets vekst. Kjerneprodukter som den velkjente frakken, regntøy og de rutete kashmir skjerfene blir aldri satt ned i pris. Den nye strategien er ment å skulle motvirke nedgangen selskapet måtte håndtere i forbindelse med finanskrisen. Der selskapet kjøpte råvarer for relativt høy priser og ble nødt tilå dumpe prisene når den fulle tyngden av finaskrisen slo til. Og så i de høyere prissegmentene.

Forandringene har dratt marginene opp med 6,7 prosent. Selskapet sa i oktober at de ventet en vekst på 4 prosent. For de to siste kvartalene i år vil det bli vanskelig å overgå de 14 prosentene selskapet opplevde av vekst for samme periode i 2009. De ekstraordinære tallen i den perioden bel levert umidelbart etter innføringen av den nye prisstrategien.

Global vekst
Ved siden av at luksusvarer generelt er tilbake i en slagkraftig forfatning, kan burberrys vise til veldig god vekst i fremvoksende økonomiske markeder og da spesielt Kina. Ikke nok med at salget i Kina øker, men andelen kinesiske turister som handler stort i Burberrys utsalg er sterkt økende. For årets to første kvartaler utgjorde det kinesiske markedet 13 prosent av Burberrys totale salg på verdensbasis. I tillegg til Kina utmerker Tyrkia seg som et lukrativt marked for Burberrys.

I Burberrys justering av forventningene til den årlige veksten har selskapet ekskludert sin underavdeling i Spania. Burberrys skal blant annet stoppe produksjonen av produkter som bare har vært tilgjengelig i Spania og tilpasse sortementet til å matche resten av Europa. Våren 2011 venter selskapet at de nødvendige justeringene er gjennmført.

Selskapet gir uttrykk for at de ønsker å øke salgflaten i utsalgstedenes med 25 prosent i snitt og øke overskuddet med totalt 10 prosent sammenlignet med 2009.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere