NA24.no

Svak tv-påske

Sist oppdatert:
Vi så mindre på tv under årets påske enn i fjor. NA24 gir deg fasiten for tv-påsken.

TV-påsken i år ble svakere enn fjorårets høytid. Mens vi så på tv hele 143 minutter i gjennomsnitt i døgnet i påskeuken i fjor (åtte dager fra mandag før påske til andre påskedag), så vi 136 minutter under høytiden i år.

NA24 - din næringslivsavis

Typisk bilde
- Det er et nokså typisk bilde at tv-seingen faller i påskeuken. TV 2 gjør det også, det har med blant annet sendeskjema å gjøre i og med at vi har noe redusert tilbud, men påsken i år er for TV 2s del er noe bedre enn i fjor både for hovedkanalen alene og dersom du ser på gruppens kanaler samlet, sier researchsjef i TV 2, Jon Richard Hewitt, til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Hovedkanalen TV 2 hadde en markedsandel for hele døgnet i perioden på 26,5 prosent mot 26,1 prosent i samme periode i fjor i det nasjonale fjernsynsuniverset.

- Påsken var en uke senere i fjor, likevel ser vi bare en fem prosents nedgang og det lavere enn det vi har sett tidligere i år, sier Kristian Tolonen i NRK Forskning til NA24 Propaganda.

Tolonen mener at seerfallet ikke kom i påsken, men i uken før.

- Ser jeg på tallene for uken før påsken i år så var seingen på 134 minutter. I påsken er det 136, så det vil jo faktisk si at det ble sett mer på tv i påskeuken enn vanlig. Det betyr at nedgangen kom før høytiden ikke i påsken slik som er vanlig.

- Fyrt for kråka
For TVNorge og TV3 er tallene fra påsken ikke så god lesning. TVNorge går tilbake med 2,1 prosent mens TV3 går tilbake 0,6 prosent til 6,4 prosent.

- Tidligere påsker har vi fyrt for kråka, for da har Big Brother gått uansett. I år har vi hatt en mer normaluke, hvor vi har lagt oss litt lavere ambisjonsnivå enn vi har gjort tidligere og det er nok årsaken, sier researchsjef i TVNorge, Vegard Nøss, til NA24 Propaganda.

TVNorge tok blant annet ut Lost og Ugly Betty, som har vært to av TVNorges seermagneter denne våren.

Mørketall
Spesielt de kommersielle kanalene har ytret ønske om å få hytteseing inn i tv-meteret, fordi denne seingen utgjør mørketall.

- Det blir så vanskelig å spekulere i. Vi snakker jo ikke lengre om råtne, gamle tv-apparat på hyttene, men bedre kvalitet på både apparatet og mottaging. Dersom seingen på hyttene hadde vært den samme som hjemme ville det først og fremst endret dekningen på programmet, sier Tolonen.

- Det vil i så fall være et skudd fra hofta å kvantifisere det, jeg tror ikke jeg tar for hardt i dersom jeg anslår at de reelle tallene er et sted mellom 10 og 20 prosent høyere i uken enn det de offisielle tallene viser, avslutter Hewitt.

Disse var mest sett:

1. NRK1 Påskekrim: Kriminalsjef Foyle søndag. 767.000 seere.
2. NRK1 Påskenøtter søndag. 763.000 seere.
3. NRK1 Påskekrim: Kriminalsjef Foyle mandag. 757.000 seere.
4. NRK1 Dagsrevyen mandag (09.04.07). 756.000 seere.
5. NRK1 Påskekrim: Brannmur mandag. 738.000 seere.
6. NRK1 Påskekrim: Brannmur tirsdag. 656.000 seere.
7. TV 2 Tippeliga Viking - Rosenborg. 633.000 seere.
8. NRK1 Et iskaldt kappløp. 622.000 seere.
9. NRK1 Med hjartet på rette staden. 616.000 seere.
10.NRK1 Påskenøtter mandag (02.04.07). 605.000 seere

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere