RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Svakt nyttår i tank

Det nye året har åpnet svakt for tankrederne som har slitt lenge med et overraskende tamt marked.

Om ikke fjerde kvartal har vært svakt nok så har ratene begynt det nye året med å falle. Tross det skipsmeglerhuset P.F. Bassøe beskriver som et ganske aktivt marked over romjulen og inn i det nye året, så har ratene for VLCC'ene ut av Midtøsten falt fra worldscale 65 til ws 57,5 for reiser til fjerne Østen.

Takket være et fall i bunkersprisene så gir det likevel en timecharterrate på 38.485 dollar per dag.

Vestover fra den Persiske Golf så har ratene falt fra ws 55 til ws 45 som gir dagrater på rett under 32.000 dollar.

Det er fortsatt et sterkt utbud av ledige supertankere i eller på vei til Midtøsten, spesielt VLCC'er med enkle skrog. Det har ifølge Bassøe lagt et tak på VLCC'ratene i Midtøsten. I tillegg har det fortsatt milde været på den vestlige halvkule bidratt til å minske presset på befrakterne.

Fortsatt så er Atalanterhavsmarkedet et langt bedre sted å være for VLCC'ene, men ratene har falt fra ws 102,5 til ws 85 over nyttår. Det gir timecharterrater på 63.335 dollar pr. dag for reiser fra Vest-Afrika til US Golf.

Suezmax-markedet som viste styrke rett før jul er også på vei ned igjen. Lavere aktivitet har sendt ratene ned fra ws 165 til ws 130 på strekningen Vest-Afrika til østkysten av USA. PÅ Dagrate basis gir det 52.100 dollar pr. dag.

Tilstrammingen i det Indre Middelhav ser også ut til å være over og ratene har falt fra ws 205 til 160, som gir timecharterrater på rett under 73.000 dollar pr. dag.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere