RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Svensker spenner bein på Schibsted

Sist oppdatert:
Sesam var ikke det magiske ordet for Schibsted.

Resultatet gir en driftsmargin på åtte prosent, som er likt med samme periode i fjor.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det er spesielt vekst på nettet som trekker opp, skriver selskapet i en melding. Blant annet fremheves nettselskapene Finn og VG Multimedia i Norge og svenske Blocket/Bytbil. Også svenske Hitta opplever en sterk salgsvekst.

Les også: Schibsted blør i Sverige

Svenske bommerter
Aftonbladet trekker ned blant de svenske mediene til mediekonsernet. Aftonbladet har det siste året satset på både gratisavisen PunktSE og tv-kanalen TV7, som begge har tappet Sveriges største avis for mangfoldige millioner kroner. I oktober ble det klart at Aftonbladet ga bort driften av TV7.

Les også: Schibsted selger fiaskokanal

Konserndirektør Gunnar Strömblad sa til svenske Dagens Media torsdag at han forventer en forbedring i Aftonbladet og at det ikke er aktuelt å bytte ut sjefredaktør Anders Gerdin. Samtidig påpekte han at Svenska Dagbladet øker opplaget sitt med over 2000 eksemplarer daglig.

- Det må være den eneste morgenavisen i verden som gjør, sa han.

Les også: Tror på godt Schibsted-kvartal

Gode rubrikker
Schibsted gjør det godt på nett. Rubrikkjempen International Classifieds (Trader) økte inntektene på nettet med 55 prosent, mens de falt 21 prosent på papir i tredje kvartal.

Les også: Schibsted rykker inn i Tyskland

Infojobs har styrket sin markedsposisjon og er nå ifølge Schibsted den klart ledende stillingsnettstedet i både Spania og Italia. I tillegg har Schibsted introdusert for betalingsannonser på rubrikknettstedet Segundamano i Spania som mediekonsernet karakteriserer som vellykket.

I Norge hadde både Aftenposten og VG en god annonseinngang uten at mediekonsernet går særlig i dybden.

Les også: Vil selge VG-bygget

Schibsted Søk, eller Sesam, har besluttet årlige kostnadsbesparelser på 130 miioner kroner med kr 90 millioner i effekt for konsernet. Sammen med Aftonbladet bidrar Schibsted Søk med inntekter og kostnader på kr -137 millioner kroner i tredje. kvartal.

Les også: Vurderer ny fusjonsklage

Media Norge partenes klage på Medietilsynets vedtak om å forby fusjonen behandles nå av den uavhengige Klagenemnda for medieeierskap. Endelig avgjørelse ventes innen utgangen av året

Les også: Krever nedsalg i Stavanger

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere