NA24.no

Svimlende dyrt spill

Sist oppdatert:
Du gjetter neppe hvor mye det koster å lage «Starcraft II».

Det etterlengtede strategispillet «Starcraft II» er et av verdens mest kostbare å utvikle, ifølge avisen Wall Street Journal (abonnement kreves). Avisen skriver at det har kostet Activision Blizzard svimlende 100 millioner dollar å utvikle det tredelte spillet, skriver Gamespot. Lanseringsbudjsett og reklamekampanjer kommer da i tillegg.

Den første delen av «Starcraft II», med undertittelen «Wings of Liberty», slippes 27. juli 2010.

Blant verdens dyreste

Et budsjett på 100 millioner dollar, eller rundt 650 millioner kroner, er i absolutt øvre sjikt når det gjelder spillutvikling. Det mye omtalte og visuelt vakre «Gran Turismo 5» har for eksempel et budsjett på 80 millioner dollar. Bare «Grand Theft Auto IV» har per i dag hatt et lignende budsjett. 1000 mennesker jobbet i tre år med å utvikle «GTA IV».

Det originale «Starcraft» ble lansert i 1998, og vokste seg til å bli et av de største spillene til PC noen sinne med elleve millioner solgte eksemplarer. Activision Blizzard regner dermed med å få pengene tilbake.

Forventer tidobling

Toppsjef Bobby Kotick har uttalt at «Starcraft II» er et av selskapets såkalte «mulighetens pilarer» sammen med «Call of Duty», «Guitar Hero», «World of Warcraft», «Diablo», et nytt MMO-spill og Bungies nye spill.

Kotick regner med at «Starcraft II» vil dra inn mellom 500 millioner og 1 millliard dollar i løpet av spillets levetid, skriver nettsiden. Selskapet kan med andre ord tidoble innsatsen dersom forventningene slår til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere