RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tank skal ned

Sist oppdatert:
Tankmarkedet har vært overraskende sterkt i år, men nå ser Pareto en kommende sterk nedtur.

Senioranalytiker Ole-Rikard Hammer som tidligere ledet tankmeglerhuset P.F. Bassøe, mener ordreboken og svakere oljeetterspørselsvekst vil innhente stortankrederne. Det kom frem under en presentasjon han holdt på olje- og offshorekoneranse til Pareto i Oslo onsdag.

NA24 - din næringslivsavis

Les også:Ser 100 dollar i 2009

Hammer slo fast at supertankerne nå er på vei mot et vendepunkt etter flere sterke år. Spesielt oppturen i andre kvartal i år kom overraskende på markedet. Han mener markedet nå er god balansert, men ser utfordringen komme i form av tilstramming av oljeproduksjonen til OPEC i Midtøsten og økende produksjon i non-OPEC. Det betyr kortere reiser og lavere volumer for eierne av VLCC’er og suezmax-tankskip.

En større nedtur forvente så komme noe senere, og da snakker Hammer om en betydelig korreksjon. Bakgrunnen for dette er den fortsatt rekordstore ordreboken innen stortanksegmentet. Spesielt redernes akselererende bestillinger av nye skip i første halvår har førte til nedjusteringer i Hammers tro på dette markedet på lang sikt.

Han ser heller ikke at rederne har flere kaniner i hatten som skal kunne redde markedet. Med utsikter til svakere vekst i oljeetterspørselen de nærmeste årene, så vil nettotilveksten i tankflåten bli for stor. Konverteringer av tankskip til bulk og offshorebruk er ikke lenger noen faktor som vil kunne redde balansen i markedet på lengre sikt.

Ordreboken på Very Large Crude Carriers, tankskip over 220.000 dødvekttonn, teller nå 218 skip, mot en eksisterende flåte på 487 skip. Det er forventet at 115 skip som ikke tilfredsstiller de nye reglene som trår i kraft i 2010, vil forsvinne fra markedet. Situasjonen er enda verre i suezmax, som er skip på typisk 160.000 dødvekttonn. Her teller ordreboken 162 skip frem til 2012, mot en eksisterende flåte på 345, hvorav 38 skal fases ut.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere