NA24.no

Tankskip Front Stratus Frontline skip
Tankskip Front Stratus Frontline skip

Tankdepresjonen fortsetter

Ingen utsikter til bedring for stortankratene.

Den siste uken ble nok en repetisjon på de siste ukenes trøstesløse tilstand for supertankerne og deres eiere. Aktiviteten er fraværende og listen over ledige skip som vil melde sin ankomst i Den arabiske golf er altfor lang til at rederne kan håpe på noen bedring på kort sikt.

Ifølge den ukentlige markedsrapport til skipsmeglerhuset Fearnleys så vil det være rett over 100 ledige supertankere, VLCC’er, for lasting i golfen de neste 30 dagene, og da er ikke skipene til Frontline og Tankers International talt med.

Et tilbakefall i ratene for suezmax’ene fra Vest-Afrika har også ytterligere underminert attraktiviteten i VLCC’enes andre hovedtrade, nemlig Vest-Afrika til Mexicogolfen.

VLCC-raten fra Midtøsten til Vesten lå stabilt på svake worldscale 25 den siste uken, mens raten fra Midtøsten til Japan falt et poeng til ws 39. På timecharterbasis betyr det henholdsvis 5.800 og 22.300 dollar per dag.

Ut av Vest-Afrika holdt VLCC-raten seg foreløpig stabilt på ws 45, eller 29.000 dollar per dag.

Suezmax-ratene har vært under press den siste uken på grunn av manglende aktivitet, og raten fra Vest-Afrika til østkysten av USA falt ned mot ws 50 etter å holdt seg på ws 65 uken før. Det gir rater under 16.000 dollar per dag.

Fearnleys venter at ratene i det indre Middelhav og Svartehavet vil komme ned fra ws 70, så snart befrakterne igjen begynner å slutte tonnasje.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere