NA24.no

(Foto: Scanpix)

Taper fem mill. om dagen

Sist oppdatert:
Flykrisen koster SAS dyrt. Og det kan bli verre.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Beslutningen om å sette 27 Dash 8 Q400 på bakken etter tre landingsulykker på kort tid, koster selskapet dyrt.

NA24 - din næringslivsavis

SAS har foreløpig beregnet at flystoppen vil koste selskapet opp mot 400 millioner svenske kroner, rundt 336 millioner norske kroner, de siste to månedene av året. For de 64 gjenværende dagene betyr det et dagstap på 5,25 millioner kroner.

Les også: SAS raser på børs

SAS påpeker i en pressmelding at dette er tidlige estimater, noe som indikerer at tapstallet kan bli enda større.

I dialog om krav
SAS er nå i dialog med flyprodusenten Bombardier om en mulig kompenasjon for å dekke tapet. Det foreløpige kravet skal lyde på 500 millioner kroner, ettersom Dash-trøbbelet allerede har kostet selskapet atskillige kroner.

Flyselskapet jobber nå på spreng for å få flykabalen til å gå opp, og i første om gang er det snakk om en omdisponering av egen flåte. Det jobbes også med å leie inn eksterne fly.

- Vi bruker Boeing 737 som erstatningsfly, opplyser Thomas Midteide, informasjonssjef i SAS Norge, til NA24, som presiserer at norske SAS-passasjerer i liten grad berøres av stansen.

Skånes i Norge
Nordmenn som skal ut og fly er først og fremst rammet fordi Widerøes fire Dash Q400 forsvinner,

Les hvordan Widerøe sliter med å skaffe fly: Widerøes desperate flyjakt

Norske vil også kunne bli rammet av SAS-trafikken fra København, ettersom ulykkesflyene hadde tilholdssted i Danmark og Sverige.

Flygningene med Dash8 Q 400 sto tidligere for fem prosent av SAS’ samlede trafikk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere