RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Taper stort på bil

Sist oppdatert:
Se hvor mye bilgigantene taper per bil de bygger.

Et amerikansk konsulentselskap har regnet seg frem til tall de amerikanske bilprodusentene neppe liker.

NA24 - din næringslivsavis

Ifølge konsulentselskapet Harbour Consulting må bilfabrikantene inngå avtaler med fagforeningene for å makte å komme seg tilbake i pluss. I fjor tapte Ford svimlende 12,7 milliarder dollar, eller 76 milliarder kroner, og selskapet har blitt satt i en skikkelig skvis.

Blodrøde tall
Og delt ned på hver enkelt bil, blir tapene enda mer synlige. Den tradisjonsrike bilgiganten Ford taper mer enn 5200 dollar for hver bil de bygger. Konkurrenten GM taper 1400 dollar, mens DaimlerChrysler taper 1000 dollar, 6500 kroner, for hver bil de bygger.

Til sammenligning tjener de japanske konkurrentenes fabrikker penger for hver eneste bil som ruller ut av samlebåndet. Nissan tjente 1575 dollar per bil de produserer, Honda 1368 dollar og Toyota 1266 dollar per bil.

Rapporten avdekker også at de japanske bilgigantenes amerikanske fabrikker er mye mer produktive enn sine amerikanske rivaler. Toyotas amerikanske fabrikker bruker 29,9 arbeidstimer på å lage en bil, Nissan 30 timer, mens det tok hondaarbeiderne 31,6 arbeidstimer å lage en bil.

Mindre effektive
General Motors bruker ikke mye mer tid på å skru sammen en bil, med sine 32,4 arbeidstimer, er det den mest effektive av de store amerikanske bilfabrikantene. Chrysler, som nå har skilt lag med Daimler, bruker 33 timer, mens Ford er tregest I klassen, med 35 timer per bil.

Ifølge det amerikanske tidsskriftet Busniess Week viser tallene at de amerikanske bilfabrikantene har en lang vei å gå for å bli lønnsomme. De japanskeide fabrikkene er nesten like effektive som fabrikkene i hjemlandet, og de store forskjellene i profitten understreker at det er mye som må gjøres.

Helsekostnader, for mange arbeidere og rigide arbeidsregler er hindre Detroit-fabrikkene må overvinne for å snu rødt til svart, skriver tidsskriftet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere