RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilbane

Test: Anki Overdrive - mobilstyrt bilbane

En fantastisk god idé - men fungerer det i praksis?
Sist oppdatert:

Det var med hemningsløs begeistring jeg første gang ble gjort oppmerksom på det nye bilbanekonseptet til Anki, som har fått det klingende navnet Overdrive.

  • Se video av hvordan det fungerer i praksis i bunn av saken.

Dette er noe så spesielt som en mobil/nettbrett-styrt bilbane for opp til fire spillere som kan kjøre samtidig.

Bilene kjører på en bane med fire felt i bredden, der du som spiller selv kan velge å bytte felt til enhver tid. Bilene prøver derimot på egenhånd å følge banen så godt den kan.

Bilbane v2.0

Her er det nemlig ikke noen faste spor som skal følges, men avanserte sensorer i bilene som kjører rundt forstår hvordan banen er satt sammen.

Legg så til bilspill-logikk, der du som spiller kan oppgradere bilene etter hvert som du låser opp nye funksjoner. Det er en haug med våpen og oppgraderinger som gjør bilen din raskere og bedre utrustet for harde kamper. Dermed kan du selv velge om du ønsker å kjøre motstanderne dine i senk, eller om du heller vil legge deg bak og skyte dem i stykker.

Du kan spille mot stadig vanskeligere datastyrte motstandere, eller mot vennene dine. Hvem som helst kan laste ned appen og kaste seg inn i kampen.

For en som fortsatt husker tilbake med glede da jeg fikk bilbane til julaften for mange herrens år siden, og min far byttet ut den slappe strømstyringen med en bilbatterilader med mye, mye høyere spenning - er dette julaften på nytt.

En glitrende idé

Og Anki har virkelig hatt en god idé. For det første er dette trolig verdens enkleste bilbane å sette sammen. Hver banedel har magneter i hver ende, slik at det å sette sammen bilbanen etter eget ønsker virkelig er snap-snap-snap. Ingen vanskelige skjøter som kan treffe feil. Det går som en lek - og det kan modifiseres etter eget ønske.

Siden skinnene ikke er strømbærende, men bilene er ladbare, kan banen i prinsippet utvides i det uendelige hvis du kjøper til ekstra deler. Bilene lærer seg banen med en prøverunde for hver gang du endrer oppsett.

Skjermbilde fra scanningen av banen som gjennomføres før hvert løp slik at systemet vet hva den har å forholde seg til.

Og fordi appen er gratis tilgjengelig for både iOS og Android, kan hvem som helst laste ned appen og bli med hvis de kommer på besøk.

Og når alt fungerer som det skal, er det ekstremt moro å spille mot én eller flere venner. Konkurranseinstinktet kommer veldig fort frem.

Bakrusen kommer dessverre fort

Selv om det hele i første omgang er ekstremt imponerende og godt gjennomført, begynner raskt utfordringene å tårne seg opp.

Den aller største utfordringen er at den kunstige intelligensen for de datastyrte bilene er begrenset. I praksis kjører de datastyrte spillerne ut av banen hele tiden, og det er svært sjelden at de finner tilbake på egenhånd. De har også en skummel tendens til å snu på banen og kjøre motsatt vei fordi de spinner ut.

Systemet er rett og slett ikke godt nok til å beregne fart inn mot svinger. Dette gjør at hele gleden av å spille mot andre enn mennesker er ytterst begrenset.

Det å spille med mennesker er moro, men vi blir fort lei. Systemet virker for datastyrt. Det er for lite følelse med det som skjer. Det er litt som å spille et mobilspill med en fysisk materalisering av hendelsene - bare med flere feil som oppstår underveis.

I praksis kan du som spiller påvirke veldig lite: Hastighet, filskifte og bruk av våpen.

Kontrollene du har å forholde deg til: Gass, to våpen - samt at du kan tilte hele telefonen for feltskifte.

Det andre hovedproblemet er at hastighetsreguleringen ikke er fintfølende nok, filskiftene gjøres med gyro i mobilen og er litt upålitlige - og våpnene fremstår litt tilfeldig. Du får aldri helt følelsen av at om din bils stopp eller snurr er en konsekvens av din egen tabbe, at du er skutt på eller at systemet får seg et lite heng. Alt kan skje.

Presisjonen av våpnene virker også litt tilfeldig.

Det er ikke moro å verken vinne eller tape på grunn av ting du ikke har skikkelig kontroll over.

Resultatet er at rundene bærer mer preg av tilfeldighet, og å være med på noe datastyrt. Det er ikke som i "gode gamle dager", der du kunne legge opp en perfekt drift gjennom svingene hvis du var finurlig nok med kontrollene på rett tidspunkt.

Ikke bare, bare å kaste seg inn

Dessverre er det også slik at det ikke bare for hvem som helst å kaste seg inn i en duell når de er på besøk. Før du får lov til å spille mot andre, må man gå gjennom en forholdsvis lang opplæringsrunde.

Og når du kommer inn som ny, vil du raskt bli spillende mot andre spillere som har låst opp kulere våpen og raskere biler enn deg selv. Da blir resultatet at en må skru av alle oppgraderinger, og alle kjører bare saktere.

Konklusjon

Anki Overdrive er en ekstremt god idé, men svakhetene i systemet gjør at dette først og fremst er moro for barna som ikke vet bedre - enn skikkelig mimring for bilbaneglade voksne.

Systemet er brukervennlig som få, men Anki er nødt til å finjustere den kunstige intelligensen videre før det blir skikkelig bra. Det er rett og slett ikke moro å hele tiden avbryte et løp fordi datamaskinen kjører av banen. Under testingen har programvaren til bilene blitt oppdatert to ganger, uten at det ser ut til å ha hjulpet nevneverdig.

For en fast vennegjeng under 14 år vil nok likevel synes at dette er svært, svært moro.

Prisen på nær 2000 kroner for grunnpakken med to biler, blir derimot fort en del høyere når du skal legge på både to og tre og fire ekstra skinnepakker til noen hundre kroner hver - og ikke minst et par ekstra biler.

Det gode

  • En eksepsjonelt god idé
  • Svært brukervennlig
  • Veldig lett å sette opp og endre banestruktur
  • Masse oppgraderinger og utvidelser tilgjengelig
  • Kan være svært, svært engasjerende sammen med venner
  • Lading av biler går veldig fort
  • Tar lite plass i sammenpakket tilstand

Det dårlige

  • Styreresponsen er ikke sensitiv nok til å bli virkelig engasjerende
  • Litt mye plunder for nye spillere å komme til
  • Fremstår mer som et mobilspill enn en bilbane
  • Prisen blir fort høy

Det grusomme

  • Den kunstige intelligensen er ikke god nok, og ødelegger dermed ethvert spill mot dataspillere

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere

MittOppdrag