NA24.no

Foto: Kristoffer Horst

Tidenes minst lønnsomme parkeringsautomat?

Sist oppdatert:
Maskin som kostet flere hundretusen kroner i innkjøp har hittil håvet inn 50 kroner.

Så langt i år har den krevd inn 50 kroner, skriver Porsgrunns Dagblad lørdag. Det er ikke spesielt mye for en maskin som kostet flere hundretusen kroner i innkjøp.

Heller ikke i november og desember i fjor var parkeringsautomaten den pengemaskinen som kommunen nok hadde håpet på. I snitt tikket det inn rundt en krone om dagen fra maskinen.

EN BIL
Da TA besøkte parkeringsplassen lørdag ettermiddag var det ikke akkurat kamp om plassen. På den lange og store parkeringsplassen sto det parkert kun en bil.

Heller ikke denne ene bilen var spesielt innbringende for kommunen på grunn av bestemmelsen om gratis parkering lørdag og søndag.

TIPS TIL LIGNENDE SAKER? Kontakt: Vaktsjef@Nettavisen.no

TO PARKERINGSAUTOMATER
Prisen for å parkere på plassen er fem kroner timen. Det betyr at parkeringsautomaten har cashet inn parkeringsavgifter for en bil i ti timer, så langt i år.

Ut fra denne omsetningen skulle en tro at det hadde holdt med en parkeringsautomat for å kreve inn avgiften, men Porsgrunn kommune vil tydelig spare bilistene for unødvendig mosjon og har plassert en automat i hver ende av plassen.

Heller ikke den andre maskinen stor butikk for kommunen. I løpet av årets seks første uker har den krevet inn 1978 kroner. Dette er en av parkeringsplassene som er laget for langtidsparkering.

Når det gjelder korttidsparkering i sentrum av Porsgrunn er det gratis kantsteins- og gateparkering tidsbegrenset til 2 timer ved bruk av parkeringsskive. På steder i sentrum med automat er det gratis å parkere i to timer, etter dette koster det 20 kroner for hver time.

Les flere saker fra Telemarksavisa

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere