RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Tillater blogging om jobben

Sist oppdatert:
Mange norske ledere godtar at ansatte blogger om det som skjer på arbeidsplassen.

Et flertall av norske sjefer synes det er greit at ansatte blogger om jobben, men sier det kommer an på innholdet, melder Newswire.

Åtte prosent av disse igjen er positive til blogging om arbeidsplassen uten noen form for restriksjoner, viser en undersøkelse Respons har gjort for Adecco blant 1.300 ledere i privat- og offentlig sektor.

- Sosiale medier er kommet for å bli. Undersøkelsen viser at svært mange norske ledere forholder seg aktivt til nye kommunikasjonskanaler, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i Adecco.

Les også: Advarer mot å være Facebook-venn med sjefen

Ikke farlig
Mange ledere er fortsatt skeptiske eller negative til at det blogges om bedriften de leder.

- 37 prosent av lederne sier nei til dette. Det er overraskende mange, og det er lite lurt av lederne det gjelder. De nye sosiale mediene gir mange muligheter for bedriftene til å profilere seg positivt. Det bør ledere benytte seg av, mener Øwre-Johnsen.

Adecco-sjefen tror at de som er negative til bloggingen er redd for negativ omtale av bedriften.

- En negativ kommentar i en blogg kan man fange opp og svare på og dermed snu en situasjon. Den muligheten har man ikke hvis folk bare snakker seg imellom om det de er misfornøyd med.

Men man bør ha retningslinjer for hva som kan skrives i blogger og andre sosiale medier, mener Anders Øwre-Johnsen.

Enkle regler og sunn fornuft
- Ikke alt er egnet for offentlig blogging. Ansatte skal selvfølgelig ikke legge ut markedssensitiv informasjon. Vi har laget noen enkle bloggeregler, men utover det ber vi medarbeiderne våre bruke sunn fornuft før de skriver. Vi stoler på at våre ansatte skjønner hva de kan snakke om i en blogg.

Profesjonalisering
Det finnes ingen offisielle oversikter over omfanget av blogger i Norge.

- Det er usikkerhet både om antall blogger og antall aktive bloggere. Bare det seneste året er det anslått så forskjellige tall som 150.000 og 450.000 bloggere, sier medieanalytiker Vidar Falkenberg i medieovervåkingsselskapet Retriever.

Spesialiseringen på nettet gjør det viktigere å bli sett av bestemte målgrupper enn av et stort antall ukjente brukere, sier han.

Les flere saker på NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere