NA24.no

Foto: Håkon Mosvold Larsen (Scanpix)

Tippeligaens økonomiske vinnere og tapere

Sist oppdatert:
Kan noen av tippeligalagene gå konkurs i år? NA24 har gjort et styrtdykk i tippeligalagenes økonomi.

NYHETSANALYSE (NA24):- Jeg er engstelig for at vi kommer til å oppleve flere fotballkonkurser framover, sa lederen i klubblisensnemndas leder Jan Løkling til Finansavisen denne uken. En gjennomgang NA24 har gjort av tippeligalagene, tyder på at de fleste av den har fått orden på økonomien. Lag som Strømsgodset, Fredrikstad og Start er eksempler på lag som har bedret økonomien kraftig i forkanten av årets sesong.

De største økonomiske spørsmålstegnene ser det ut som Tromsø og Stabæk har. Begge to er nødt til å lykkes med å hente penger eller, i Stabæks tilfelle, få til eventsatsing for å klare de ambisiøse budsjettene i år. Tirsdag er fristen for tippeligalagenes økonomirapportering til fotballforbundet. Derfor er vår nyhetsanalyse basert på at flere av klubbene ikke har offentliggjort resultatene for 2010.

Økonomiadelen i Tippeligaen
Øverst i økonomiklassen troner to lag i Tippeligaen, Rosenborg og Vålerenga.

Sistnevnte hadde ambisjoner om å hente inn mer sponsorpenger enn Rosenborg i år, men må nok finne seg i at Trondheim er Norges fotballhovedstad i alle fall én sesong til. Rosenborg har et totalbudsjett på 205 millioner kroner mot Vålerengas 127 millioner kroner.

Vi kan ta med Molde i denne kategorien også. Solskjær-effekten herjer blant investorene og publikum, noe som gir et meget sterkt fundament for klubben. Årets budsjett er på 70 millioner kroner.

Moldes nabo, Aalesund, har også god støtte fra byen og omegn, i form av både solgte sesongkort og sponsorer. Budsjettet i år er på 73 millioner kroner.

Ser vi videre på pengetabellen, så er det nok Brann og Viking som har det største potensialet.

Begge lagene gikk på noen solide økonomiske smeller i fjor, men kun Brann har måttet ta alvorlige konsekvenser av dette og redusert underskuddet I Viking har Åge Hareide og Bjarne Berntsen et budsjett på nesten 100 millioner kroner å råde over. Svake resultater og et underskudd på 20 millioner kroner i fjor gjør at klubbens styre krever bedring på begge deler i år. Hvis Vikings resultater i år blir like svake, må selskapet hente penger hos investorene i løpet av høsten. Trøsten er imidlertid at kontantstrømmen er positiv, og at det er avskrivninger og nedskrivninger som trekker ned resultatet.

To topplag med store økonomiske problemer
For Tromsøs del tror vi at de økonomiske blålysene blinker. Styret i klubben oppfører seg som om de holder til i Trondheim eller Bergen.

De siste årene har de blitt reddet av en rundhåndet milliardær fra Bergen, Trond Mohn, og den lokale banken og det lokale kraftselskapet. Etter alle beskyldningene om korrupsjon som har kommet mot Troms Kraft i etterkant av Sp-skandalen i fjor høst, så er det mye som tyder på at pengene sitter langt inne for ytterligere påfyll fra den kanten. Det er nemlig økonomisk krise i Tromsø. Klubben har brukt opp sponsormidlene for 2011 for å redde fjorårets drift.

I årsrapporten skriver klubben i klartekst at de enten må selge spillere eller hente penger inn for å klare driften i andre halvår. Akkurat nå ser det mer sannsynlig ut at det blir solgt noen spillere enn av investorene igjen blar opp lommeboken.

Stabæks økonomiske målsetting henger i en tynn tråd. Budsjettet til klubben er 80 millioner kroner i år. I denne summen er det mange spørsmålstegn. Klubben kom sent i gang med sesongkortsalget, men hevder overfor VG at de har solgt 5.000 til 5.500 sesongkort ute på Telenor Arena. Sannheten er nok mer under 5.000-streken enn over. Arenaen synes å være det aller største spørsmålstegnet rundt Stabæk. Til sommeren må klubben bestemme seg for om de skal ta på seg ansvaret for å få inn artister og forskjellige events i Telenor Arena. Tidligere har bransjemannen Jørgen Roll trukket seg som eventsjef i Stabæk, etter å ha jobbet døgnet rundt. Det sier noe utfordringene Stabæk står overfor. Havner klubben igjen på Nadderud, vil dette gi en helt annen dimensjon på den kommersielle satsingen.

Stabæk er også en av klubbene som har skuffet på sponsorsiden ved inngangen til årets sesong. En av hovedsponsorene er McDonalds, med en avtale om å få fem kroner pr. solgte såkalte Stabæk-meny på restaurantene i Asker og Bærum og Skøyen. Det er en tankevekker at man må selge hele 20.000 menyer av to quarter-poundere, cola og pommes frites, for å få inn 100.000 kroner. Klubben har imidlertid påpekt overfor NA24 at det også den største potten med McDonalds er fastsum, som altså kommer i tillegg til den fleksible delen. Hva dette beløpet er på, vil ikke Stabæk gå ut med.

Heller ikke Lillestrøm har sterk økonomi lenger. Klubben skuffet i jobben i å hente ny hovedsponsor. Blant innsiderne var det ventet at klubben ville komme opp med et unikt sponsorprodukt, i stedet ble det en litt dårligere avtale med gjengangeren Nordea som ble fasiten. Lillestrøm må derfor finne seg i å slite med økonomien i år, men investor Per Berg er sikkerheten for at driften går som den skal.

Klubben har for øvrig solgt skuffende 2.000 sesongkort før tippeligastarten.

Comeback-lagene
Det er fotballfeber i Østfold. I Fredrikstad har man solgt ut halvparten av stadion allerede, med 5.000 kjøpte sesongkort. Klubben har gjennomgått en fantastisk økonomisk snuoperasjon, som kan gjøre laget til en tungvekter i norsk fotball. Jobben styreleder Svein Johannessen har gjennomført gjør ham minst like viktig som Tarik Eliounousi i Fredrikstad.

Etter å ha satset stort på ny flott stadion i Kristiansand har fotballklubben Start opplevd noen elendige år økonomisk, som førte til at klubben ble truet av konkurs.

Men etter at tidligere eiere og Sparebanken Sør tok et samlet tap på flere titalls millioner kroner, samtidig som det også har blitt foretatt grundige kutt i både administrasjon og spillergruppe står klubben sterkere rustet enn på lenge. I fjor ble Start Toppfotball overtatt av to av Sørlandets aller rikeste menn i investorene Vidar Robstad og Svein Erik Halvorsen.

Den tredje eieren er den anerkjente næringslivslederen Magne Kristiansen, som blant annet har erfaring fra Mosvold Shipping. Administrerende direktør i klubben er Sveinung Hovstad, som ble håndplukket fra stillingen som konsernsjef i Kverneland Bil i Stavanger. På eier- og administrasjonssiden seiler dermed klubben opp som en av de klart sterkeste i landet. Eierne signaliserte etter at det overtok at det skulle drives med tæring etter næring, men skulle det ende opp med å knipe økonomisk har de i hvert fall finansielle muskler til å kunne bidra.

Et økonomisk comeback har også Strømsgodset gjort. Klubbens cupgull i fjor ble ikke like lukrativ som håpet, da kun to av seks runder til cupfinalen ble spilt på Marienlyst. Men, salget av Marcus Pedersen sikret helt nødvendig millioner i fjor. Før årets sesong er det solgt 2.800 sesongbilletter.

Bunnlagene
Bunnlagene i Tippeligaen har svake økonomiske muskler, men virker å ha kontroll på inntekter og kostnader. Haugesunds budsjett i år er på 45 millioner kroner, mens Sogndal og Sarpsborg opererer med henholdsvis 24 og 20 millioner kroner i budsjett.

Dette er pengetabellen:

* 1. Rosenborg 205 millioner kroner.

* 2. Vålerenga 127 millioner kroner.

* 3. Brann 110 millioner kroner.

* 4. Viking 98 millioner kroner.

* 5. Stabæk 80 millioner kroner.

* 6. Tromsø 74 millioner kroner.

* 7. Aalesund 73 millioner kroner.

* 8. Molde 70 millioner kroner.

* 9. Odd 63 millioner kroner.

* 10. Fredrikstad 60 millioner kroner.

* 11. Start 60 millioner kroner.

* 12. Lillestrøm 55 millioner kroner.

* 13. Strømsgodset 49 millioner kroner.

* 14. Haugesund 44 millioner kroner.

* 15. Sogndal 24 millioner kroner.

*16. Sarpsborg 20 millioner kroner.

Kilde: VG

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere