NA24.no

Å handle på nett er enkelt, men foreløpig er det vrient å komme utenom store beløp i gebyrer om du handler for over 200 kroner.
Å handle på nett er enkelt, men foreløpig er det vrient å komme utenom store beløp i gebyrer om du handler for over 200 kroner. (Shutterstock)

Tollgrensen: Ikke lett å lage gratis fortolling på nett

Løsningen på tollkrangelen er ikke så enkel likevel.

I helga ble det klart at både Venstre og KrF vil gå mot den foreslåtte hevingen av tollfrigrensen fra 200 til 500 kroner.

Venstre åpner derimot i sitt budsjett for å gi Tollvesenet 10 millioner kroner for å utvikle en nettbasert løsning som gjør det enklere for privatpersoner å fortolle sine varer.

En slik løsning eksisterer allerede til dels i dag. Derimot er ikke dette en løsning du sparer penger på. Speditører som Posten tar et identisk beløp for de som velger å fortolle selv, som for dem som som lar Posten ta seg av fortollingen - og løsningen baserer seg på å registrere en betaling på nett og skrive ut en fysisk bekreftelse som leveres til speditøren.

Dette er forslaget

Løsningen Venstre ønsker, ser derimot til å gå i retning av den Virke har lagt frem i kjølvannet av regjeringens forslag.

Les også: Kan ha funnet løsningen på tollfri-krangelen

  1. Virke ønsker å fjerne toll på tekstiler, og på den måten forenkle tollprosessen betydelig. De skisserer det på følgende måte:
  2. Etter å ha mottatt kjøps- og sendingsbekreftelse fra den utenlandske netthandelsaktøren, legger kunden sendingsnummer og varens verdi inn i momsinnbetalingsportalen på toll- og avgiftsmyndighetenes nettside, og riktig moms blir beregnet og innbetalt
  3. Toll- og avgiftsmyndighetene autoriserer automatisk/digitalt utlevering av sendingen ved at det autogenereres melding til transportør/speditør («sending ID… kan utleveres»)
  4. Transportør varsler kunden om at sendingen kan hentes/vil bli hjemkjørt
  5. Kunden henter/får sendingen utlevert

Har ikke direkte kommunikasjon

Underdirektør Liv Kristin B: Rundberget i Tolldirektoratet forteller til Nettavisen at en slik løsning ikke er like rett frem som man skulle tro. Tolldirektoratet har en løsning for fortolling, men mangler direkte kommunikasjon med forskjellige speditører.

- Jeg kan dessverre ikke si noe om foreslått løsning kan la seg gjennomføre da det kreves at man utarbeider et grensesnitt mellom Tollvesenet og transportør/speditør. Og ved å kun oppgi sendingsnummer, er det heller ikke enkelt å vite hvem som er speditør, forteller underdirektøren.

Må registreres før betaling

Hun forteller at dagens løsning langt fra er optimal.

Dagens løsning for egenfortolling på nett fungerer ikke optimalt.

- Utfordringen med dagen internettfortollingsløsning er at kunden nettopp benytter sendingsnummer og det skaper problemer for transportør/tollagerholder som ikke får koblet dette mot ankommet vare og dermed ikke kan utlevere varen da de ikke er sikre på om varen er fortollet.

- Når en vare er ankommet Norge skal varen godsregistreres hos en tollagerholder. Tollagerholders ansvar er at varene ikke skal utleveres kunden før den er fortollet, hvis ikke kan de få krav om fortolling.

Dermed er det svært vanskelig å gjennomføre en fortolling før en vare starter sin runddans hos speditøren, og ekstrakostnader påløper. Dette beløpet er 135 kroner hos Posten, mens det hos PostNord (MyPack) er på 343-503 kroner per forsendelse avhengig av landet pakken sendes på.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere