RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tror aldri marerittet kommer

Sist oppdatert:
Deep Sea-sjef Odd Brevik mener nybyggsmarerittet i supply aldri kommer.

John Fredriksens Deep Sea Supply har nå stor tro på et fortsatt sterkt supplymarked, og mener ratene kan komme tilbake til jubelnivåene fra 2006. Det kom fram under konsernsjef Odd Breviks presentasjon på Pareto Securities olje- og offshorekonferanse onsdag.

NA24 - din næringslivsavis

- Dette er fjerde gangen jeg står her, de tidligere gangene har jeg snakket om at vi er et annerledes supplyrederi. Denne gangen skal jeg fokuserer på noe annet; markedet. Det er et element som er klarer nå, og det er nybyggboomen, sa Brevik til et lydhørt publikum.

Avlyser nybyggsboomen
Brevik gjorde det helt klart at nybyggsboomen som har skapt frykt for utsiktene til supplyrederiene, ikke lenger er noe trussel.

- Nybyggsbølgen er noe vi ikke er redd for lenger, sa Brevik, som nå mener at ratene og markedet de neste 12 månedene kan komme tilbake til de rekordsterke nivåene fra 2006.

Brevik mener at slutten av 2007 og første halvdel av 2008 markerer en bunn for supplymarkedet fremover.

- De neste 12 måneden vil bli likere toppåret 2006, sa Brevik.

Leveres ikke
Bakgrunnen for Deep Sea og Breviks store optimisme er verftenes store problemer med å levere den enorme ordreboken for ankerhåndteringsfartøyer (AHTS) og forsyningsskip (PSV’er). Han viste til at det i år skulle bli levert 320 supplyfartøyer ifølge ordrene, men så langt er kun 111 levert.

- Hvis de klarer å levere 80 de siste fem månedene, så betyr det at mer enn 100 fartøyer går over til neste år, sa Brevik, som ikke har noen tro på at de vil bli levert da heller.

Ifølge Brevik kolonnen i hans diagram over antallet nybygg de neste årene fortsette å bli forskjøvet utover, mens statistikken for hva som faktisk blir levert vil være langt lavere enn det som opprinnelig var planlagt.

God match
Videre viste Brevik til den eksisterende flåten, hvor omkring 300 av 2.000 fartøyer er eldre enn 30 år og halvparten er eldre enn 20 år.

- Det betyr for oss at det blir en god match (mellom leveringer og avgang av fartøyer, red.anm.), kanskje et underskudd av fartøyer, konkluderte Brevik.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere