NA24.no

Foto: Knut Fjeldstad/Scanpix (Scanpix)

Truer med å velte fusjonen

Sist oppdatert:
Hydro-leder Eivind Reiten er krystallklar: Det blir ingen fusjon om ikke Statoil endrer navnet.

I dag sier Eivind Reiten til NTB at diskusjonen om Norges nye energigigant skal få et nytt navn er avsluttet, og at den ble avsluttet i fusjonsforhandlingene.

- Det er nedfelt i avtalen mellom de to styrene at vi skal utvikle en nytt navn. Bare de to styrene kan endre avtalen, sier Eivind Reiten til NTB.

NA24 - din næringslivsavis

Og Reiten får fullt medhold av en spesialist på selskapsrett.

- Regjeringen må forholde seg til avtalen slik den er på generalforsamlingen, sier Hugo Matre, forsker i selskapsrett ved Universitet i Bergen, til NA24.

- Regjeringen opptrer i denne saken som eier. Eierne kan i alle tilfeller bestemme som de ønsker. I praksis betyr det at kan si ja og nei til fusjonsavtalen. Hvis avtalen har et innhold de ikke kan godta vil de si nei til fusjonen, sier

Demonstrativt
Dermed kan navnekonflikten velte hele avtalen.

- Men det er demonstrativt å gjøre dette på generalforsamlingen. Det vanlige er å gi signaler uformelt i forkant av generalforsamlingen så innretter man fusjonsavtalen etter det, forklarer Matre.

Det som skjer nå er at krefter forsøker å endre avtalen før generalforsamlingen, slik at det både kan bli fusjon samtidig som man beholder Statoil-navnet. Men så lenge staten eier under 50 prosent av Hydro, er det vanskelig for staten å tvinge Hydro til å endre standpunkt.

- Regjeringen kan ikke påtvinge Hydro sitt syn, og den har uansett ikke fullstendig kontroll over Hydro gjennom eierskapet. Den kan formelt ikke gjennomtvinge en navneendring på noen annen måte enn ved å bruke sin innflytelse på generalforsamlingen som storaksjonær, presiserer Matre.

Underordnet
Flere synes kampen om navnet er en underordnet sak i denne fusjonen, men det er i kampen om navnet at konfliktene så langt har kommet til uttrykk.

- Navn har en viktig signaleffekt, men økonomiske effekter er viktigere. Hvis det er riktig at det koster flere milliarder kroner å endre navn, krever det gode bedriftsøkonomiske argumenter for å gjøre det, sier Matre.

Mye penger
Ifølge merkevareekspert Christian Sinding koster det rundt 3,6 milliarder kroner å endre navn på Statoil. Men dette inkluderer også at bensinstasjonene bygges om og gjøres noe, noe som samlet utgjør 2,4 av disse milliardene.

- Hvis bensinstasjonene holdes utenfor, noe avtalen åpner for, vil det ifølge samme merkevareekspert koste 1,2 milliarder å få nytt konsernnavn.


- Det er fortsatt fryktelig mye penger for folk flest. Det fremstår i et pussig lys, om man ikke har en god begrunnelse for det, sier Matre.

Bedriftsøkonomi
Torsdag sa olje- og energiminister Odd Roger Enoksen (Sp) til Dagsavisen at han vil ha utredet kostnadene ved navnebyttet.

- De fleste vil tenke at navnevalg ikke er viktig nok til å stoppen en fusjon, men jeg vil tro at Hydro har en god grunn for sitt standpunkt. Hvis det er bedriftsøkonomiske fordeler ved det, så er det ikke sikkert folk flest vil ha så mye i mot prisen for navneendringen, sier Matre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere