RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Æ-ballong avbildet på Gardermoen.
Æ-ballong avbildet på Gardermoen. Foto: Tommy Brakstad (Mediehuset Nettavisen)

Trumf og Æ under Datatilsynets lupe

Datatilsynet skal undersøke dagligvarekjedenes bonusprogrammer. Millioner av nordmenn gir fra seg opplysninger om seg selv og om innkjøpsvanene sine.
Sist oppdatert:

Informasjonen samles inn gjennom kundekort og apper vi bruker hver dag, og i november startet Datatilsynet kontroll med Norgesgruppens Trumf. Da Rema lanserte Æ, ble denne tjenesten også inkludert, skriver Adresseavisen. Coop ble kontrollert for noen år siden og er derfor ikke med i denne runden.

- Hva jeg handler, hvor og når jeg handler, mine vaner eller uvaner. Slike ting tilhører privatlivet. Det man ber om, er å bli bedre kjent med meg som person og kikke inn i mine private forhold. Allerede der oppstår det problemstillinger, sier juridisk seniorrådgiver Anders Hobæk i Datatilsynet. Av hensyn til den pågående kontrollen, vil han ikke uttale seg konkret om Trumf eller Æ, men tilsynet vil at folk skal bli mer bevisste. Hobæk påpeker at registrering for å beregne eller tilby rabatt ikke er det samme som tillatelse til å analysere og finne hva slags person du er.

Trumf-sjef Truls Fjeldstad er innstilt på å lytte dersom Datatilsynet påpeker noe som bør korrigeres. Han understreker at Trumf er avhengig av kundenes tillit.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere