NA24.no


Finansavisens redaktør Trygve Hegnar fyrer løs mot klimatiltaket Stortinget har stilt seg bak.
Finansavisens redaktør Trygve Hegnar fyrer løs mot klimatiltaket Stortinget har stilt seg bak. Foto: Torstein Bøe (NTB scanpix)

Trygve Hegnar: «Norske politikere er enten dumme, kunnskapsløse eller frekke»

Går hardt ut mot Stortingets vedtak for å oppnå klimakutt.

«Norske politikere er enten dumme, kunnskapsløse eller frekke. Mange av våre lesere har spurt om det virkelig er sant at det på Stortinget er flertall for å putte mat og skog på tanken. Svaret er ja», skriver redaktør av Finansavisen, Trygve Hegnar, i kronikk i sin leder i Finansavisen.

I forhandlingene om statsbudsjettet godtok regjeringen Venstres krav om en svært kraftig satsing på biodrivstoff. Andelen biodrivstoff i veitrafikken skal innen 2020 økes fra 5,5 til 20 prosent. 8 prosent av totalen skal være såkalt avansert biodrivstoff, som ofte er basert på avfall eller skogråstoff.

«Vedtaket er dessverre verre enn vi trodde. Skulle innblandingen skje, må det båndlegges mellom ni og ti millioner mål med raps-produksjon bare for å få frem de nødvendige biodrivstoffliterne. Dette er ingen spøk. Ni til ti millioner mål med dyrket mark tilsvarer omtrent all dyrket mark i Norge!» skriver Hegnar.

Biodrivstoff er produsert av biologisk materiale som raps, mais, sukkerrør, flis, rester av trær eller matavfall. Biodrivstoff forårsaker CO2-utslipp under forbrenningen. Når planter dyrkes for å produsere nytt biodrivstoff, «suges» CO2 ut av lufta.

«Hele øvelsen med å bruke skogen gir større CO2-utslipp enn det som kommer fra fossilt brennstoff», mener Hegnar og avslutter:

«I tillegg til at Norge altså må leie mange millioner mål med rapsproduksjon eller brenne opp skogen, kommer det faktum at vi må drive flatehogst i skogen på enorme områder (ikke pent). Hva skal vi gjøre med politikere som ikke skjønner dette?».

Fakta: Fakta om biodrivstoff

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Drivstoff produsert av biologisk materiale som raps, mais, sukkerrør, flis, rester av trær eller matavfall.

* Bioetanol kan brukes av bensinbiler, mens biodiesel brukes av dieselkjøretøyer.

* Biodrivstoff forårsaker CO2-utslipp under forbrenningen. Når planter dyrkes for å produsere nytt biodrivstoff, «suges» CO2 ut av lufta.

* I utgangspunktet har biodrivstoff derfor mye lavere CO2-utslipp enn fossilt drivstoff i et livsløpsperspektiv.

* Mange faktorer kan likevel forverre klimaregnskapet for mange typer biodrivstoff. Hvis drivstoffet produseres i land hvor regnskog hogges for å gjøre plass til mer jordbruksjord, kan utslippene i praksis bli svært høye.

* Norske myndigheter har stilt krav om økt bruk av biodrivstoff de siste årene. Fra nyttår må denne typen drivstoff utgjøre minst 7 prosent av alt drivstoff til veitrafikk.

* Såkalt avansert biodrivstoff, produsert av avfall, rester eller skogråstoff, skal utgjøre 1,5 prosent av totalforbruket.

* Avansert biodrivstoff «telles dobbelt» når drivstoffleverandørene skal oppfylle myndighetenes krav.

* Regjeringen og støttepartiene er enige om å øke biodrivstoff-andelen til 20 prosent innen 2020.

(Kilder: Miljødirektoratet, Klima- og miljødepartementet, NTB) (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere