NA24.no

AVSTANDEN MINKER: «Farmen» og programleder Gaute Grøtta Grav har blitt en knallsuksess for TV 2. Likevel, TVNorge puster konkurrenten stadig oftere i nakken.
AVSTANDEN MINKER: «Farmen» og programleder Gaute Grøtta Grav har blitt en knallsuksess for TV 2. Likevel, TVNorge puster konkurrenten stadig oftere i nakken. Foto: TV 2

TV 2 beskylder TVNorge for talltriks

Sist oppdatert:
- Det er alltid litt irriterende når lillebror vokser til og tar større plass.

TV 2 presses stadig hardere av «lillebror» TVNorge. Marginene mellom kanalene blir mindre – det kommersielle TV-markedet har gjennomgått store omveltninger.

Tirsdag skjedde det igjen. TVNorge ble større en TV 2.

– Programavdelingen har vært flinke til å rekruttere sterke humor- og programledernavn som treffer bredt. Dette er nok en viktig årsak til at vi nå er blitt mer relevante for flere seere, sier kommunikasjondirektør Espen Skoland i TVNorge til Nettavisen.

Vil ha seere under 50 år

Det er ikke første gang TVNorge er større en TV 2. Det skjer stadig oftere i den kommersielle målgruppen 15 til 50 år.

TVNorge var større enn TV 2 på 11 dager i 2012. 34 dager i 2013, og nå 37 dager i 2014.

- Er det riktig å sammenligne seg med TV 2 som har en annen målgruppe?

– Målgruppene vi opererer med er egentlig ikke så ulike. TV 2 har sagt at målet er å styrke seg blant de unge, og opererer med målgruppen 20 til 50 år, mens vi, som MTG (TV3-familien, red. anmerkning), selger seere fra 15 til 50 år. Hovedpoenget er at det er seerne under 50 år som er de mest attraktive for reklamekjøperne. Så for oss er det helt naturlig å sammenligne oss med TV 2 i denne gruppen, sier Skoland i TVNorge.

KJEMPER OM PALLEN: TVNorge er stadig oftere større enn TV 2.

TVNorge er den største kanalen i den amerikanskeide kanalfamilien, som ellers består av Fem, Max, Vox, Discovery og TLC.

– Hva er målet for 2015?

– Målet er å fortsette veksten for TV-gruppen også i 2015 og styrke TVNorge som flaggskip. Vi har nettopp presentert menyen for våren som kommer, og har som flere av TV-ekspertene tro på at det er mulig å vokse ytterligere med dette sendeskjemaet, sier Espen Skoland.

TV 2 lar seg ikke skremme av utviklingen. Kanalen mener TVNorge har en tendens til å tolke ting på sin måte.


– Som fanden leser bibelen

– Det er selvsagt mulig å lese tall akkurat som fanden leser bibelen. Og la oss leke litt med tallene på TVNorge sine premisser. TV 2 er altså større enn TVNorge i deres målgruppe i 286 av 323 dager så langt i år, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 til Nettavisen.

KAPRER SEERE: Espen Skoland i TVNorge.

Han viser til at TV 2 er Norges desidert største kommersielle TV-kanal, og har hatt vekst i ni måneder på rad.

– Fakta er også at mens TV 2 vokser, så har TVNorge denne høsten stagnert. TV 2 var også den eneste av hovedkanalene med vekst i den viktigste reklamemåneden oktober, fortsetter Dahl.

Kan leve med at TVNorge er større – av og til

Kommunikasjonssjefen påpeker at TV 2 i sin målgruppe, som er seere mellom 20 og 49 år, så har kanalen en markedsandel på 22 prosent, mens TVNorge har en andel på 12 prosent.

– Tallene i samme periode i fjor var 20 prosent for TV 2 og 12 prosent for TVNorge. Så det er ingen tvil om hvem som er den store vekstvinneren. Blant alle TV-seerne over 12 år er avstanden betydelig større hvor TV 2 er nesten tre ganger så stor som TVNorge, sier han og legger til:

– At TVNorge på enkeltdager gjennom året er større enn andre kanaler i «sin» målgruppe er helt naturlig. Vi er uansett størst og har selvsagt ambisjoner om å holde på denne posisjonen.

TVNorge drar på smilebåndet over «storebror» sine kommentarer.

– Hehe, jeg forstår godt at TV 2 har behov for å snakke oss ned. Det er alltid litt irriterende når lillebror vokser til og tar større plass. TV 2 gjør en kjempesterk høst, og fortsetter å imponere med «Farmen». Det fortjener de ros for. Men vi vokser altså til tross for dette. Både TVNorge og gruppen vokser så langt i år. Vi er i ferd med å legge bak oss vår 11. sesong med vekst på rad. Og at hovedkanalen vår er større enn TV 2 flere dager i året er et viktig signal om at vi treffer stadig bredere med våre produksjoner. Det er vi avhengige av for å fortsette veksten, sier Espen Skoland i TVNorge.

(Saken fortsetter under bildet.)

SKIFTER KANAL: Henrik Thodesen (f.v.) og Odd-Magnus Williamson har meldt overgang fra TV 2 til TVNorge. Det samme gjør også mange nordmenn.


– Det er forresten artig at TV 2 med jevne mellomrom insinuerer at vi leker med tall. Jeg tror at til og med Jan-Petter Dahl innerst inne forstår at det skal mer enn kalkulatortrylling til for å vokse elleve sesonger på rad, fortsetter Skoland.

- Jeg leser det de skriver med et smil om munnen, men ser ikke noe behov for å kommentere det, svarer Jan-Petter Dahl i TV 2.

Hvilken kanal velger du? Si din mening i kommentarfeltet!

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere