RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Kyrre Haugen Sydness spiller Viggo Lust i Det tredje øyet.
Kyrre Haugen Sydness spiller Viggo Lust i Det tredje øyet. Foto: Bendik Stalheim Møller (TV2)

TV2 satser mer på norsk krim

Sist oppdatert:
- Produksjonsselskapet har fått beskjed om å starte manusarbeidet

TV2 har opplevd stor suksess med sin norske krimserie, «Det Tredje øyet».

Til tross for stor konkurranse fra NRK1 og deres danske dramserie, «Arvingane» har TV2 maktet å tiltrekke seg godt med seere mandagskveldene.

Onsdag ga TV2 grønt lys for en ny sesong av krimserien.

- Vi er veldig fornøyde med den første sesongen, både innhold og seertall. Derfor er vi glade for å kunne sette i gang med en ny sesong, sier Jan-Petter Dahl, komunikasjonssjef i TV2, til Nettavisen NA24.

- Produksjonsselskapet har fått beskjed om å starte manusarbeidet, men når serien kommer på TV 2 er fortsatt noe usikkert, fortsetter han.

Les også:- TV 2 ønsker ikke så mange eldre seere

Først på nett

«Det Tredje Øyet» forteller historien om politietterforskeren Viggo Lust som får livet sitt snudd på hodet en sommerdag, når den fem år gamle datteren Christina forsvinner. Han skulle bare inn i kiosken og kjøpe is til jenta, og et øyeblikk senere var hun borte.

I takt med tiden har kanalen lagt ut hele serien på sin nett-tjeneste Sumo, dog mot betaling.

Om dette blir tilfellet for den nye sesongen, er enda usikkert.

- Om serien blir lagt ut i sin helhet på TV 2 Sumo er en avgjørelse vi kommer til å ta senere, sier Dahl.

- Attraktivt for annonsørene

Mandag fikk 567.000 med seg sjette episode av «Arvingane», noe som ga NRK1 en markedsandel på 32,2 prosent.

Fakta: Det tredje øyet

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Episode 1: 501.000 seere (26,5 % andel)

Episode 2: 483.000 seere (25,0 % andel)

Episode 3: 454.000 seere (23,6 % andel)

Episode 4: 497.000 seere (26,0 % andel)

Episode 5: 381.000 seere (22,7 % andel) - foreløpige tall uten opptaksseing.

Den norske krimserien, «Det Tredje Øyet» lokket 381.000 seere til TV 2-skjermen, noe som ga programmet en markedsandel på 22,7 prosent.

Til tross for at NRK drar fleste seere på mandagskvelden, mener TV-eksperten at TV 2 har et mer attraktivt produkt for annonsørene.

- Ser vi på profilene til programmene så skiller de seg vesentlig fra hverandre. Mens over 50 prosent av seerne til «Arvingane» er over 60 år, så har «Det tredje øyet» en mye yngre profil der om lag 25 prosent er over 60 år, forteller han.

- Dette gjør «Det tredje øyet» til et attraktivt program for annonsører å ligge med reklame inntil. TV 2 ønsker ikke så høy andel av eldre seere da annonsørene i større grad ønsker å nå personer mellom 20 og 60 år. Totalt sett har programmet vært en suksess for TV 2, fortsetter han.

Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl, TV 2.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere