RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV3 får sukkerforbud

Storbritannia forbyr sukkerreklame rettet mot barn. Det rammer TV3.

Siden i fjor sommer har britisk Ofcom, som har tilsynsmyndighet overfor tv-industrien, jobbet med å få til et forbud mot reklame for fetende produkter. Det er frykten for fedme blant barn som har utløst forbudet.

Om en måned trer det i kraft.

NA24 - din næringslivsavis

Rammer TV3
Selv om loven gjelder i Storbritannia, rammer dette TV3-kanalene som sender fra London og dermed må følge britiske lover.

Tidligere har det vært sagt at å sende fra London gir større frihet i forhold til reklame, ikke minst fordi kringkaster kan bryte av programmene hyppigere enn de som sender fra Norge. Det har heller ikke vært begrensninger på å sende reklame rettet mot barn. Det er forbudt i Norge.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Liten andel
- Det er vel slik at de fleste norske annonsørene vil være forsiktige med å eksponere seg mot barn. Så for oss vil dette få svært få implikasjoner, sier TV3-sjef, Lasse Kokvik, til NA24 Propaganda.

Det er først og fremst sukker, salt og fett det ikke blir lov å markedsføre mot barn. Det mener Kokvik ikke byr på særlig problem for kanalen.

- Vi har forberedt oss på at dette skal bli vedtatt. Og dette handler om en særdeles liten andel av TV3s barnereklame. Den har vært mer benyttet til leker og andre produkt enn de som faller inn under denne regelen, forklarer Kokvik.

To faser
Reklamerestriksjonene kommer i to ledd. Først skal barn mellom fire og ni år skjermes. Det skjer allerede fra 1. april i år. 1. januar nesten år strekker restriksjonene seg fra fire til 15 år.

Det betyr at dersom denne aldersgruppen utgjør største andelen av seere av et program, vil det ikke være tillatt å sende reklame rettet mot dem.

«The Simpsons» på TV3 og ZTV har vært sponset at godteriprodusenten Haribo og brusmerket Mountain Dew. Samtidig går programmet kl 18 på TV3.

- «The Simpsons» er ikke et barneprogram, og det har heller ikke en barneprofil. Det er en gang slik at dersom de største seergruppene er eldre enn 15 år, vil ikke forbudet ramme reklamen rundt programmet, avslutter Kokvik.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere