NA24.no

Foto: TV3

TV3 har aldri gjort det dårligere

Sist oppdatert:
TV3 sliter. Nå spørs det om «Paradise Hotel» kan redde kanalen.

Seertallene for februar viser en ny nedgang for TV3. Aldri før har seertallene vært lavere. Kanalen når kun 3,7 prosent av seerne over 12 år i februar.

- Jeg synes dette bare er trist. Trist for alle, trist for annonsørene, trist for seerne. Dette er en tap-tap-greie. Nå må de levere, sier Thomas Høiby, TV-ekspert i mediebyrået Mindshare til Nettavisen NA24.

I kanalens målgruppe 20-44 år er det «all time low». I januar hadde kanalen en andel på seks prosent. I februar falt den til 5,6 prosent.

- Jeg kan ikke finne noen tall som har vært lavere siden de nye målingene startet i 2000, fortsetter Høiby.

Blant de som har merket seerflukten er Eyvind Hellstrøm. Hans program med kosekokkelering med kjendiser har hatt så få som kun 51.000 seere.

Les mer: Denne kokken knuser Hellstrøm

Bake-TV

Etter planen starter TV3 sesongen for fullt de neste to ukene, med fem egenproduksjoner. «Paradise Hotel» og «Hele Norge baker», samt nye konsepter kanalen har store forventninger til – som «Mitt livs publikum», «Skjulte skatter» og «Sex dager».

- «Paradise Hotel» er egentlig et ødeleggende program, det er et nisjepreget program for ungdom. Kanalen trenger flere programmer med bredde, sier Høiby.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

TV-eksperten mener også mange annonsører ikke vil assosieres med denne typen program.

(Saken fortsetter under bildet.)

- For noen blir dette for grisete. Det er litt «not to see». Hvis jeg ville ha sett på det, hadde jeg ikke turt det på grunn av konen min. Dette er et program jeg ikke kan snakke om på jobb, sier han.

- Feil tall

I TV3 er man fornøyd med seertallene for februar. Kanalen har tatt med såkalt opptaksseeing i sin oversikt.

- Tatt i betraktning at de andre kommersielle tv-kanalene har startet sesongen med mange egenproduksjoner, og at det er ski-VM på NRK1, har TV3 klart seg godt i den knallharde konkurransen i februar, sier Jakob Schjerven, analysesjef i TV3 til Nettavisen NA24.

Schjerven mener sammenligningen med historiske tall fra 2000 og målt mot alle personer ikke er veldig relevant kanalen.

- Det bør de heller ikke være det for Mindshare. Det har skjedd veldig mye på TV-markedet siden den gang, da det bare fantes fire kommersielle kanaler, mot rundt 15 i dag, sier han.

- Tallene fra TNS Gallup viser at TV3 har en markedsandel i februar på 3,8 prosent blant annet seere over 12 år. Det er det samme som i januar. Dessuten er andelen i 20–44 år 5,8 prosent, ikke 5,6 prosent, sier han.

«Paradise Hotel» er en suksess

Kanalen lar seg heller ikke affisere over «Paradise»-kritikken.

- Høiby sine private TV-vaner er irrelevante i denne sammenheng, da han er langt utenfor målgruppen for programmet uansett. Men for annonsørene han representerer i mediebyrået, er dette programmet høyst aktuelt og verdifullt. I fjor leverte «Paradise Hotel» 200.000 seere og 100.000 seere på web-TV i snitt fire ganger i uka i en ettertraktet målgruppe, sier analysesjefen.

(Saken fortsetter under bildet.)

To anonyme Paradise Hotel-deltakere mener parseremonien er rigget av TV3.

Da kanalen sendte «Paradise Hotel» i 2012 var TV3 Norges største kommersielle tv-kanal mellom kl. 21.30 og 22.30 både blant kvinner og menn mellom 12 og 29 år.

- Dette er vi i TV3 svært stolte av, og vi ser virkelig fram til en ny sesong fra 11. mars, fortsetter han.

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere