NA24.no

August Baumann, Administrerende Direktør i Netcom.
August Baumann, Administrerende Direktør i Netcom. Foto: Netcom

Ulovlig telefonsalg fra Netcom

Sist oppdatert:
Forbrukerombudet godtar ikke kundeforholdet ved salg

Forbrukerombudet mottar svært mange klager på telefonsalg til personer som har reservert seg mot dette. I år har flere av NextGenTels kunder reagert på oppringninger fra Netcoms telefonselgere, som påstår at de har et eksisterende kundeforhold med Netcom. Netcoms oppringninger er i strid med markedsføringsloven mener Forbrukerombudet.

Forbudet mot telefonsalg til personer som er reservert i Reservasjonsregisteret gjelder ikke i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende har mottatt kundens kontaktopplysninger i forbindelse med salg. Netcom begrunnet sine henvendelser til NextGenTels kunder med at NextGentel og Netcom er to merkevarer 100 % eid av TeliaSonera.

Les brevet til Telia Sonera her

Bare i kjøpssammenheng
Denne begrunnelsen godtar ikke Forbrukerombudet. Unntaket om eksisterende kundeforhold gjelder bare det selskapet forbrukeren har henvendt seg til i kjøpssammenheng.

- Det følger uttrykkelig av forarbeidene til markedsføringsloven at bestemmelsen ikke omfatter telefonsalg fra andre datterselskap eller underleverandører, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i meldingen.

Selv om Netcom og NextGenTel er datterselskaper av TeliaSonera er det ikke adgang for disse til å kontakte hverandres kunder ved telefonsalg, dersom kundene er reservert i Reservasjonsregisteret.

- Formålet bak bestemmelsen er ikke å gi selskaper anledning til å utvide sitt kunderegister ved fusjoner eller oppkjøp, men å gi forbrukere som ikke ønsker telefonsalg en mulighet til å unngå dette, presiserer Hovde Skjelbostad i meldingen.

Netcom og TeliaSonera innretter seg
Netcom har innrettet seg etter Forbrukerombudets standpunkt. Ombudets brev til Netcom kan du lese her. TeliaSonera bekrefter på vegne av Netcom at de i fremtiden ikke vil drive med telefonsalg overfor kunder på tvers av deres datterselskaper.

- Det er positivt at Netcom innretter seg og går foran med et godt eksempel, sier Hovde Skjelbostad i meldingen.

Les Forbrukerombudets tips til hvordan du blir kvitt telefonsalg for godt her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere