NA24.no

Foto: Berit Keilen (Scanpix)

Unge trenger drahjelp

Sist oppdatert:
Flere unge voksne sliter med å betale tilbake.

Forbrukerrådet mener myndighetene må ta kontroll og beskytte unge voksne mot uforsvarlig utlånspraksis og kreditt.

- Innfør et gjeldsregister og legg restriksjoner på rentemarginene.

Det krevde direktør Randi Flesland på Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets konferanse om unge voksne og betalingsproblemer, «Kjøp nå – betal senere», i Oslo i dag.

Usikret gjeld tynger
Tilfanget av usikret kreditt er omfattende og lett tilgjengelig – og det kommersielle og sosiale presset på unge voksne er stort.

-Inkassosakene blant unge voksne har økt betydelig over de siste 5 årene, fortalte Flesland.

-Det er den usikrede gjelden skaper problemer for de unge voksne – selv med en liten andel av usikret kreditt er det de unge voksne som sliter mest med å betale tilbake disse lånte beløpene, sa Flesland.

Samtidig melder SSB at gjeldsopptaket i norske husholdninger fortsetter å øke fra måned til måned – veksten ligger nå på rundt 7 prosent i året. Inkassosakene er også i ferd med å nå uante høyder.

- Fra 3,4 millioner til 5,2 millioner innkomne inkassosaker per år på bare 5 år

- 63,2 milliarder kroner misligholdte forpliktelser – opp 5,3 milliarder fra året før

25 prosent av de som er registrert med inkassosak i Norge er under 25 år. Fra ungdom blir 18 år og myndige, og fram til de når 25, skjer det en eksplosiv økning i andelen unge voksne som blir registrert som dårlige betalere. Det er en dårlig start på voksenlivet.

Vil ha gjeldsregister
- Innfør et gjeldsregister! Det vil sikre mulighet til kvalitativt gode og reelle kredittvurderinger, sa Forbrukerrådets direktør.

Randi Flesland tok også til orde for å innføre et rentetak på forbrukslån og kreditt på kort. Det kan bidra til å dempe utlånsiveren. Det samme gjelder om også kreditorene må ta sin del av kostnadene ved å inndrive gjeld/utestående krav.

Flesland ville også ha et forbud mot å ta beslag i lønn, når usikret kreditt drives inn via inkasso.

- Det er liten risiko ved å gi usikret kreditt og lån, når kredittyter får tilgang til unge voksnes inntektskonto når de ikke klarer å gjøre opp for seg, mener Forbrukerrådet i meldingen.

- Kreditor må ta sin del av ansvaret det er å tilby kreditt ved å innføre en gulrot også for bransjen, for å kunne dempe utlånsiveren, sa Randi Flesland.

Forbrukerrådet ønsker også å begrense låneyters rett til videresalg av forbrukerkreditt.

Skjønner ikke inkassobrevene
På konferansen la Randi Flesland også fram resultatene av en undersøkelse Forbrukerrådet har foretatt - og som viser at 31 av 33 unge voksne verken forstår innhold eller konsekvensen av brevene inkassoselskapene sender ut når betaling uteblir.

Bare 3 av 33 unge voksne kunne oppfatte når avdrag på et billån har gått til inkasso.

- Dette betyr at knapt noen av de unge voksne forstår når inkassoalvoret starter, sa Forbrukerrådets direktør.

- Å forstå innholdet, er første steg til å gjøre opp for seg, Det er i alles interesse å forenkle og tydeliggjøre innholdet i brevene som sendes ut, mener Forbrukerrådet i meldingen, som ville at myndighetene må pushe på for å få etablert en bransjenorm for standardbrev i inkasso.

Randi Flesland tok videre til orde for en nettbasert hjelp-til-selvhjelpstjeneste for unge som er i ferd med å komme i en gjeldsklemme, en gjeldsmegling på nett.

- Vi må kommunisere med unge voksne der de er og gi dem et verktøy på den plattformen de kjenner og er vant til å bruke. Og hvor de kan være anonyme, slik at de kan unngå en dårlig start på voksenlivet, sa Randi Flesland i meldingen.

Rapporter om kunnskap og holdninger
I egne rapporter har Forbrukerombudet (FO) og Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) sett på unge voksnes kunnskap om økonomi og om holdninger til kreditt og forbruk har endret seg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere