RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FIKK IKKE GÅ OM BORD: Isak (11) synes det er rart at SAS ikke ville la han gå om bord i Oslo, når han allerede befant seg der.
FIKK IKKE GÅ OM BORD: Isak (11) synes det er rart at SAS ikke ville la han gå om bord i Oslo, når han allerede befant seg der. Foto: Mads René Trellevik

Utrolig regel skapte trøbbel da Isak (11) skulle fly

Sist oppdatert:
Turen var bestilt og familien skulle bytte fly på Gardermoen. Isak (11) måtte først fly fra Oslo til Bodø for å bli med.

Roar Grønmo og familien reiste mandag til Irland for å feire bryllup. Reisefølget på fire bestilte billettene fra Bodø til den irske byen Shannon for flere måneder siden. Da det nærmet seg utreise ble det trøbbel for Isak (11), skriver Avisa Nordland.

- Han skulle besøke moren sin i Larvik og vi tenkte det var greit å kombinere dette. Da spurte vi om det var mulig at han gikk om bord flyet i Oslo, hvor vi likevel skulle bytte fly. Det fikk han ikke lov til, forteller Grønmo.

Måtte bestille ekstra billett

Familien fløy fra Bodø til hovedstaden og derfra videre til Manchester med SAS. Deretter gikk turen til Irland med et annet flyselskap. Hvis ikke Isak møtte opp til avreise fra Bodø ville hele hans tur automatisk bli kansellert hos SAS, lød beskjeden fra reiseselskapet Gotogate.

- Derfor ble vi nødt til å bestille en ekstra flybillett fra Oslo til Bodø for 1.100 kroner, sier Roar Grønmo til AN mens han ventet på at sønnen skulle lande i Bodø.

Grønmo forstår ikke hvorfor SAS skulle ha noe imot at sønnen ikke opptok et sete på vei til Oslo.

OMVEI: Isak (11) reiste mandag til Irland hvor pappa Roar Grønmo skal gifte seg. Den planlagte turen fikk seg en bomstart på grunn av regelverket i flybransjen.

- Dumt og teit

- Skulle vi byttet navn, endret dato eller skiftet person på billetten hadde jeg forstått det, men nå ser jeg ikke at vi lager noen problemer for flyselskapet. Det eneste som skjer er at de flyr uten en 11 år gammel gutt fra Bodø til Oslo, hvor vi uansett skulle byttet fly. Der kunne han bare gått gjennom sikkerhetssjekken. Det er molbo, mener Grønmo.

Løsningen ble altså en ny billett og flere timer på reisefot for Isak. Han syntes det var stas å reise alene, men forteller at han synes situasjonen var merkelig.

- Det er litt dumt og teit, sier 11-åringen.

Skal ha dokumenter i samsvar med reisen

Da Avisa Nordland tok kontakt med SAS vekket saken stort engasjement hos dem.

- Den overordnede regelen er slik at den reisende skal ha dokumenter i samsvar med den reisen han reelt foretar. I dette tilfellet hadde familien kjøpt en billett på strekningen Bodø–Oslo–Manchester–Shannon, og Gotogate informerte om denne regelen som er gjeldende i bransjen. Dette var i prinsippet korrekt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til AN.

- Det som ikke var korrekt, var opplysningen som Gotogate ga om at SAS automatisk kansellerer hele reisen, legger han til.

Kunne ha blitt med flyet

Dette betyr, ifølge Johansen, at hvis en passasjer kommer for sent til den første flygingen på reisen, og tar alternativ transport, så har vedkommende fortsatt gyldig billett på de andre flygingene hvis de kun flyr med SAS. Det som har skjedd i Roar Grønmo sitt tilfelle er at et annet flyselskap hadde siste strekning. Det forandrer saken.

- Gotogate har svart passasjeren korrekt i forhold til kravet om å ha samsvar mellom billetten og den reelle reiseruten, forteller informasjonssjefen.

Likevel ville Isak hatt et tilgjengelig sette på strekningen fra Oslo til Manchester og videre, selv om det ikke er godkjent etter reglene, forteller Johansen.

- Ville han blitt akseptert på reisen fra Oslo til Manchester?

- For å være helt ærlig; svaret er nok ja.

- Vil det være aktuelt for SAS å refundere Isaks ekstrabillett?

- Nei, SAS kan ikke klandres for noe i saken, så det vil nok ikke bli aktuelt. Likevel forstår vi meget godt frustrasjonen familien opplever på grunn av dette, sier Knut Morten Johansen.

Følger reglene som flyselskapet setter

Reiseselskapet Gotogate innrømmer at «automatisk kansellering» feilaktig ble brukt i svaret som ble sendt til familien Grønmo. De er likevel klar på at det ikke utgjør noe forskjell.

- Selv om vi brukte feil terminologi, så ble sluttresultatet det samme. Du kan ikke gå på reisen i Oslo om du ikke har en ren SAS-billett. Dette er ikke regler som vi setter, men noe som flyselskapet selv bestemmer. Vi må følge de reglene ettersom vi er agent hos flyselskapet, sier kommunikasjonssjef Marléne Wallberg Banffy i Gotogate.

Hun er klar på at det er beklagelig at det ikke er mulig å gå om bord flyet i Oslo når man likevel skal skifte fly på Gardermoen.

- Vi vil gladelig hjelpe kunden hvis det hadde gått og da hadde vi selvsagt endret i bookingen, slik at kunden hadde blitt fornøyd. Det er derfor vi la ned tid og kontaktet SAS for å se om vi kunne finne en løsning, selv om regelverket sa at det ikke gikk.

Les flere saker fra Avisa Nordland her.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere