NA24.no

(Montasje)

Vågale reklamer vekker harme

To annonser har høstet kritikk og fått trykkenekt.

Den siste tiden har to annonsekampanjer fra to store aktører blitt henholdsvis kritisert krast av fagforbund og nektet trykket i landsdekkende media. Kritikken og trykkenekten er begrunnet i seksualisering av reklamene.

First Hotels er ute med en kampanje med slagordet «Sleep with us». Og Subaru har en kampanje med et slagord som spiller på mannens edlere deler.

Kampanjene
- Det virker svært useriøst av en stor hotellkjede å spille på kjønnsdiskriminering og et gammeldags kvinnesyn, sa Vidar Grønli, informasjonsansvarlig i Fellesforbundet, til E24.

Han snakker om First Hotels siste reklamestunt med et bilde av en søt, ung dame iført stuepikedrakt. Teksten lyder «Sleep with us». Fellesforbundet organiserer noen av ansattgruppene i hotellkjeden.

Det som imidlerid ikke kommer frem hos E24 er at det i kampanjen også finnes en «mannlig del» hvor en pikkolo poserer med åpen jakke, luen på snei og samme slagord,

- Mange synes dette er en litt morsom måte å kommunisere et tradisjonelt budskap, sier Michael Telling, konsernsjef i First Hotels, til E24.

Han får støttet av Trine Hoel Winther, Communications & PR Manager i First Hotels.

- Tilbakemeldinger fra kunder sier også at dette er innenfor det som er allment akseptert i 2010, skriver Winther til NA24.

Ole Johan Sjaastad, annonsedirektør i Dagens Næringsliv, deler oppfatningen til Fellesforbundet. Avisen har valgt å ikke trykke Subarus siste kampanje som er illustrert av en skjeggete, naken mann med slagordet:: - For deg som ikke trenger en penisforlenger.

- Begrunnelsen er kort og grei. Kombinasjonen lettkledd/naken person og bil er en gammel gjenganger i reklamen. Hadde det vært en kvinne i stedet for en mann ville det aldri vært noen tvil. Ut fra en helhetsvurdering av tekst i kombinasjon med bilde syntes vi virkemiddelbruken ble i drøyeste laget. Vi valgte derfor å takke nei til å presentere nettopp dette ustyret i Dagens Næringsliv. sier Sjaastad til kampanje.

Snerpete og pripne
Det er ikke bare her hjemme at nordmenns syn på vågale annonser vekker oppsikt. Også danskene har satt fokus på Fellesforbundets uttalelser.

Under kommentardelen på en artikkel på epn.dk skriver en av våre naboer i sør:

«Der er typisk vores nordlige brødere, at regerer på denne måde over hvad de anser som politisk ukorekthed. Jeg har arbejdet en del år i Norge og en af de ting jeg har «kæmpet» med er lige netop denne kvalmende «Politiske korekthed». Der ser man hvor galt det kan gå når ting går hen og bliver en `isme .God dag og hyg jer hjemme i Danevang», skriver en hos

Selv om danskene mener at nordmenn er snerpete ser bransjeaktører litt annerledes på det.

Sex i reklame er ikke dødt
- Vi er ikke blitt så snerpete og puritanske at vi ikke kan tillate oss noen ting, men timingen og bredden til First er litt dårlig her. Hadde de unngått en periode der politiet prøver å rydde opp i prostitusjon knyttet til hoteller og brukt bildet av pikkoloen samtidig, hadde de helt klart kommet unna med det, sier Elizabeth Hartmann, daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i Siste Skrik, til NA24.

Og hun får støtte fra Kristin Lied, senior rådgiver og faglig ansvarlig PR i Dinamo.

- Du kan unngå at reklame som spiller på kropp og sex blir platt, forutsigbar og støtende – ta for eksempel Old Spice kampanjen. Den er nyskapende og annerledes - i motsetning til First. Old Spice har evnet å gjøre ny vir på gammelt tema – tatt en «Torsdag kveld fra Nydalen» innen den form for reklame.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere